Aiemmin kirjoitimme yleisesti muuttamisesta ja siitä, kuinka tärkeätä on suunnitella perusteellisesti tai ainakin aikatauluttaa muutto jo etukäteen ja varata tarpeeksi aikaa. Tällä kertaa jatkamme siitä vaiheesta, kun palaset alkavat olla paikoillaan uudessa paikassa – tai voihan tämä seuraavaksi kuvattu aihe itseasiassa tapahtua jo ennen varsinaista muuttoa.
Mistä teidät löytää?
Uusi paikka tarvitsee luonnollisesti opasteet. Opasteille voi olla tarve matkalla toimipisteeseenne eli ulkokyltityksiä ja sitten varsinaisessa toimipaikassanne tarvitaan varmasti jonkinlaiset teippaukset tai kyltitykset oviin, seiniin ja ikkunoihin. Jokainen sijainti ja kiinteistö on erilainen, joten nämä merkinnät ja opastukset on hyvä miettiä kunnolla. Jos sitten on käynyt niin, että muutto on aiheuttanut loven kassassa, sillä usein joutuu työntämään työtehtävät sivuun muuton ajaksi, ja kassa on tyhjä, mutta opastukset pitää saada nopeasti kuntoon. Yksi tapa kustantaa opasteet on pikavippi tai joustoluotto, sillä yleensä opastukset eivät maksa paljoa, mutta jos ne on kiire saada niin pikalainan voi saada jopa päivässä eli opasteet ovat ajoissa paikoillaan.
Toimivat ja näkyvät opasteet sekä auttavat yrityksen luokse tulevaa asiakasta että myös toimivat yrityksen mainoksena sellaisille potentiaalisille asiakkaille, jotka sattuvat opasteet näkemään – siksi ei kannata väheksyä sitä muutaman kympin ulkoständiäkään vaan asentaa siihen kunnon nelivärimainos.
Ikkunateippaukset
Mainosteippaamo OmaLogo tekee ikkunateippauksia ulkotiloihin silloin kun ulkolämpötila on vähintään 5 plusastetta. Teknisesti teippaaminen onnistuu kyllä kylmemmässäkin ilmanalassa, mutta sekä teippi että ikkunapinta ”toimivat” paremmin kuin lämpötila on plussalla ja silloin voidaan luottaa, että ikkunateippi myös pysyy ikkunassa.
Ikkunateippaus voi olla kuvioita, tekstiä, logoja tai jopa valokuvia. Tarvittaessa koko ikkuna teipataan umpeen kuvalla tai yhdellä värillä. Valittavissa on myös valikoima ns. maitolasi eli huurrelasiteippiä, josta löytyy eri värisävyjä kuten kulta, sininen ja vihreä tavallisen harmaan lisäksi. Näitä erilaisia teippimalleja on nähtävillä Omalogon toimipisteessä Virkkalassa.
Opasteet
Jokainen toimipiste ja liike tarvitsee jonkinlaiset opasteet. Opasteita voi olla matkanvarrella, kiinteistön ovissa, seinissä, lattioissa ja tietenkin myös itse liiketilan sisällä, jos esimerkiksi kyseessä on kauppaliike, jossa myydään tuotteita. Kaikki mikä auttaa uutta asiakasta asioimaan loogisesti kanssanne, kannattaa toteuttaa. Siksi kaupoissa on opasteet myös kassoille sekä aletuotteet selkeästi merkattuna useimmiten omalle osastolleen. Kaikki tällaiset opasteet on mahdollista tilata OmaLogosta.
Vaatemerkintä
Sitten kun viimein on saanut muuton valmiiksi ja uudessa toimipisteessä ollaan valmiita vastaanottamaan asiakkaat, oletteko miettineet miten asiakas tietää, kuka teillä on töissä ja kuka on käymässä vain asiakkaana? Työvaatteet eivät ole mitenkään huono idea ja OmaLogosta löytyy niitä kunnon valikoima aina t-paidoista ja pikeepaidoista kauluspaitoihin, collegepaitoihin ja ulkovaatteisiin. Oman firman työntekijöiden on hyvä myös näyttää firman työntekijöiltä, ja jos ei aivan nimiä laita vaatteisiin niin ainakin firman logo ja nimi olisi hyvä olla näkyvillä ja kaikilla työntekijöillä yhtenäinen asu. Se, että työntekijöillä on yhtenäinen asu ei siis tarkoita, että kaikilla on samanlaiset vaatteet tai edes samanväriset. Vaatteita voi olla eri tyylisiä, mutta väriyhdistelmät ja yrityksen nimen näkyminen tekevät niistä yhteneväisiä ja uusikin asiakas tunnistaa kuka on asiakaspalvelija ja kuka on normaali asiakas. Varsinkin liikkeissä, jotka myyvä jotain on jonkinlainen työntekijän tunnusmerkki hyvä olla näkyvillä. Liike, jossa ei ole opasteita ja jonka työntekijät ovat käytännössä omissa vaatteissaan töissä, ei välttämättä anna kovin järjestelmällistä kuvaa itse liikkeestä. Ja vaikka kaikki tuotteet ja tavarat olisivat hyviä ja järjestyksessä, uusi asiakas ei voi sisälle tullessaan sitä tietää ja mitä isompi toimitila on, sitä tärkeämpää on asiakaspalvelijoiden helppo tunnistaminen ja loogiset tuote- ja palveluopasteet.