Nettiaikakauden maksutavat

Vieläkö muistat sen ajan, kun sait toimistoosi kuvastoja, joista sitten leikattiin tilauslomake ja lähetettiin postitse tai faxilla takaisin. Tuotteet sitten yleensä tilattiin postiennakolla, eli maksu hoidettiin postitoimiston kassalla tuotepakettia noudettaessa. Silloin tilaukseen, sen käsittelyyn ja nimenomaan rahaliikenteeseen paloi paljon aikaa. Toisin on nykypäivänä, kun raha liikkuu jopa reaaliajassa maksajalta maksun saajalle.

Maksaminen siirtyi mobiiliin

Vielä pari vuotta sitten Suomi ja suomalaiset olivat selkeästi naapurimaata Ruotsia ja Tanskaakin perässä mobiilimaksamisessa ja tuntui, etteivät suomalaiset oikein innostu asialle. Meillä täällä Omalogossa on jo pitkän aikaa kylläkin huomioitu, että suurin osa kävijöistämme tulee sivustolle ja siirtyy verkkokauppaamme mobiilisti, mutta me emme ole vielä siirtyneet suoraan maksamiseen. Miksi? Koska useimmiten tilaukseen liittyy tuotteisiin liittyviä painatuksia ja niiden suunnittelua, joten maksun lopullinen hinta selviää vasta myöhemmässä vaiheessa.

Mutta muuten suomalaisten mobiilikäyttäytyminen muuttui todella paljon vuoden 2019 aikana ja suomalaiset maksoivat enemmän nettiostoksiaan mobiilisti kuin tietokoneella. Se tarkoittaa myös hyvää naapurimaamme Ruotsin Zimpler-maksutavalle, joka on nimenomaan mobiilimaksamisen edelläkävijä ja siihen pystyy tutustumaan esimerkiksi Zimper-casino.fi sivuston esimerkkien kautta.

Mobiilistihan voi maksaa niin tavallisen selaimen läpi, lähimaksamisen tavoin puhelimella sekä erilaisilla puhelimeen ladattavilla sovelluksilla, joita alkaa olla saatavilla jo lähes kaikilta suomalaisilta pankeilta. Kehityssuunta on tässäkin, että mobiililaite liitetään entistä enemmän osaksi arkeamme myös ostosten ja myymisen yhteydessä.

Zimpler on esimerkki sovelluksesta, jolla on hyvin käyttäjiä Pohjoismaissa ja sovellus pyrkii seuraavaksi Saksan ja Englannin markkinoille – käykö jälleen niin, että ruotsalainen ohjelmisto etenee kansainvälisesti ja suomalaiset katsovat vierestä?

Nettilompakot – miten niiden kävi?

Välissä nettimaksamisen uutena vaihtoehtona olivat erilaiset nettilompakot eli asiakas talletti rahaa tällaiseen nettilompakkoon, koska sen käyttäminen maksamiseen oli nopeampaa kuin muut tarjolla olevat maksutavat, jotka yleensä olivat pankkisiirto tai sitten se kalliimpia maksutapa eli luottokortti. Tekniikka vain on kehittynyt niin nopeasti, että emme enää näe nettilompakoita tarpeellisiksi sillä jopa verkkopankkimaksaminen on tullut Euroopan laajuisesti saataville mahdollistaen nopeat ja jopa välittömät rahansiirrot. Esimerkiksi Euteller ja Trustly ovat tuoneet omat pankkimaksamisen kanavansa ostajien ja myyjien välille nopeuttamaan maksuliikenteen sujumista.

Ajansäästöä ja kustannusten säästöä

Mobiilimaksaminen on tuonut tilausprosessiin ja maksamiseen ajan- ja kustannustensäästöä sekä ostajalle että maksajalle. Useimmiten rahat ovat saajan tilillä saman tien ja hitaimmallakin tavalla yleensä heti seuraavana arkipäivänä, eli nopeus on pankkimaksamisen luokkaa.

Mainosteippaamo Omalogo toimii pääsääntöisesti b-to-b sektorissa eli asiakkaina on yrityksiä, joille lähetetään yhä vielä perinteinen lasku. Luonnollisesti lasku lähetetään sähköisenä laskuna, mikäli ostaja näin haluaa ja silloinkin voi ostaja päätyä maksamaan laskun mobiilisti omalla pankkisovellukseen – voila! Käteiskauppa on käytännössä loppunut.

Hitaus kuljetuksissa

Onneksi EU on yhtä vapaakauppa-aluetta, eli maiden välissä ei ole tullirajoja, joten tilatut tavarat liikkuvat nopeasti maasta toiseen. Omalogo käyttää päämiehiään täällä Suomessa, mutta silloin tällöin tilaamme tarvikkeita ja vaatteita myös Englannista ja Saksasta. Brexit on tuomassa omat kuvionsa tuohon tilanteeseen, mutta toiminta jatkuu normaaliin malliin tulevinakin vuosina. Lisäksi meillä on painoyhteydet Kiinaan, kun tarvitaan kangasmerkkejä tai muovisia asiakaskortteja ja vastaavia. Käyttämämme kumppanit ovat olleet meille samat jo vuosia ja voimme luottaa heidän toimituksiinsa. Kiinasta tilattaessa tilauksiin tulee vain kustannuksina päälle tullimaksut, mutta ne pitää vain huomioida Omalogon sisäisesti laskutettaessa. Aikoinaan Omalogolla oli oma brodeerauskone, mutta sen tilausmäärät olivat liian pieniä ylläpitämään isoja ja järeää neljän pisteen ompelukonetta, joten kone siirtyi varaosiksi toiselle brodeeraajalle.