Monet yritykset tekevät omat tulevan vuoden markkinointisuunnitelmansa ja budjettinsa ajoissa, mutta samalla todella monet pienet yritykset eivät tee minkäänlaisia suunnitelmia tulevaisuuteen. Yllättävänkin suuri osa pienistä yrityksistä menee eteenpäin oman markkinointinsa suhteen mutu-tunteella ilman minkäänlaista seurantaa, analyysiä tai edes tietämystä siitä, mitä menneinä vuosina on tullut tehtyä.
Me Omalogossa tuotamme erilaisia näkyvyyteen liittyviä tuotteita aina tarroista vaatteisiin – mutta esimerkiksi banderollit voit tilata myös muualta. Me olemme pieni, paikallinen toimija, joka tekee yhteistyötä toisten pienten yritysten kanssa tarjotaksemme pienille ja keskisuurille yrityksille mahdollisuuksia parempaan näkyvyyteen ja parempaan ja laajempaan kosketuspintaan potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
Yrityksen markkinointi
Monet yritykset ajattelevat markkinoinnikseen sen, kun lehteen laitetaan mainos ja omat kotisivut ovat netissä. Näiden lisäksi yrityksellä on sosiaalisen median kanavat ja oma liiketila, tai jopa verkkokauppa. Yrityksellä on myös oma logo ja yleensä jopa sovitut värit ja kirjasimet, joita käytetään markkinoinnissa – mutta kuinka hyvin yritykset pitävät kirjaa siitä, mitä ja koska minnekin kanavaan on laitettu ja miten se on näkynyt myynnissä tai eri kanavien vierailijamäärissä?
Yllättävän monet yritykset unohtavat seurannan – mutta yllättävän monet myös jättävät suunnittelematta, ja siksi monet markkinointitempaukset eivät liity mihinkään tavoitteeseen, vaan ovat tehty adhoc kun sattumalta tuli tilanne päälle!
Toimintamme taustoista
Meillä Omalogossa on onnea olla mukana kokonaisuudessa, jossa on markkinointiosaamista ja mainosten tekotaitoa. Vaikka Omalogo itse on vain muutaman vuoden ollut toiminnassa, meillä itsellämme on osaamista markkinoinnista jo yli 30 vuoden ajalta. Tämä tietotaito ja todellisten yritysten kanssa tehdyt projektit antavat meille varmuutta toimia konsulttina yrityksille, silloin kun yritys miettii omaa ulkoista olemustaan – se ei tarkoita, että tekisimme heti uuden logon (joita olemme tehneet), tai tekisimme uudet kotisivut (joita olemme tuottaneet satoja), vaan että aloitamme kuuntelemalla, mitä yritys oikeasti tekee, ja mitkä ovat yrityksen tavoitteet tuleville vuosille.
Jo pienellä panostuksella yrityksen ulkoiseen näkyvyyteen saadaan tuloksia, jos vain tiedetään mitä halutaan. Logonäkyvyys auttaa tekemään yritystä tunnetuksia. Liittämällä logonäkyvyyteen myös vähitellen kehittyvää sisältönäkyvyyttä, saadaan muistijäljestä vahva.
Markkinoinnissa vain pitää muistaa, että kyseessä on maraton – ei sprintti. Omalogo voi tuottaa kyltin päivässä ja henkilökunnalla logolliset paidat ja takit nopeasti ja uuden teippauksen konttorille tai liiketilaan – mutta suurempi muutos potentiaalisesten asiakkaiden parissa tapahtuu yleensä hitaammin.
Jokainen annettu t-paita on mainos
Oletko koskaan oikeasti miettinyt, miksi firmat lähtevät mukaan urheilusponsorointiin tai yleensäkin näkyvyyteen jonkun joukkueen tai lajin parissa? Miksi maksaa rahaa siitä, että firmasi logo näkyy joukkueen verkkareissa tai peliasussa? Syy on yksinkertaisesti ja alusta pitäen oma yrityksen nimen ja logon esille tuominen. Jos toimit paikallisesti, urheilun parissa toimivien perheiden joukossa on varmasti aina muutama kontakti, joka hyötyy teistä, jos häntä kiinnostaa tarpeeksi tutustua firmaan logon takana. Siksi pelkkä logo ei riitä, vaan sekin näkyvyys pitäisi tehdä suunnitelmallisesti – jos et itse jaksa miettiä miten, ota yhteyttä ja jutellaan eri tavoista!
Onko logosi kunnossa?
Yksi iso asia on oman yrityksesi logo – eli liikemerkki. Onko se sellainen, joka jää helposti mieleen? Onko se itsensä selittävä, vai tarvitseeko se tuekseen tarinan, sivuston, kuvan? Monet logoista ja ennenkaikkea yrityksistä ovat sellaisia, joiden toiminta ei aukea pelkästä logosta – silloin tarvitaan tukevaa markkinointia.
Älä yritä kertoa kaikkea kerralla
Jos ja kun teet mainoksen mihin tahansa mediaan – muista, että se valkoinen tila eli tyhjyys on monesti sen mainoksen tärkein osa – se antaa mainoksesi lukijalle aikaa ymmärtää, mitä mainos tarkoittaa. Liian täyteen ahdettu mainos aiheuttaa helposti kaaoksen myös lukijalle, eikä auta myyntiä lainkaan.
Monesti kun teet markkinointia, saatat yrittää tehdä liikaa kerralla. Tämä johtuu suunnitelmien puutteesta. Jos teet suunnitelman, ymmärrät samalla, että kaikkea ei saa kerralla, mutta jakamalla tavoitteet osiin, on edes mahdollista saavuttaa ne.
Se näkyvyys
Entä sitten se yrityksen oikea ja todellinen ulkoinen näkyvyys, mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa niin niitä kaikkia käytössä olevia digitaalisten kanavien sivustojanne, kuin omaa toimistoanne tai liiketilaa. Se tarkoittaa työntekijöiden käyttäytymistä, mahdollisia työvaatteita ja työautoja – niitä kaikkia voi käyttää yrityksen näkyvyyden optimoimiseen, tai sitten olla käyttämättä – me autamme jos sinulla on kysymyksiä, ja teemme sen vuosien kokemuksella.