
Kaikki urheilijat, niin yksilöt kuin joukkueet tarvitsevat rahoitusta. Joissain maissa suuri rahoittaja on valtio, mutta useimmiten rahoittajina ovat rikkaat yksityishenkilöt tai paikalliset yritykset ja joukkuelajeissa suuri tulonlähde on otteluiden lipputulot. Suomessa, missä meitä on vähän, ovat myös urheilijoiden ja joukkueiden sponsori- ja tukirahat huomattavasti pienempiä kuin ”suuressa” maailmassa.

Näkyvyyttä urheilulle
Yksi nykyaikainen tapa urheilulle on näkyvä rahapelien kautta. Esimerkiksi sport.netbet.fi on suomenkielinen palvelu, missä kuka tahansa täysi-ikäinen suomalainen voi löytää omat suosikkinsa peleistä. Joku voisi miettiä, että se on pelkkää vedonlyöntiä, mutta se on myös lajien markkinointia – mitä enemmän ihmiset ympäri maailmaa pelaavat eri pelejä, sitä enemmän myös niitä lajeja pelataan. Siksi näkyvimpiä lajeina ovat jalkapallo, koripallo, tennis, jääkiekko, lentopallo, nyrkkeily, golf ja aivan viime aikoina mukaan tullut eSports – tämä uuden ajan näkyvyys antaa mahdollisuuden myös suomalaisille yrityksille ja urheilijoille ja joukkueille saada kansainvälistä näkyvyyttä, kunhan joukkueet ja seurat ymmärtävät esimerkiksi suoratoistopalveluiden merkityksen ja mahdollisuudet omassa markkinoinnissaan.
Omalogon palvelut seuroille
Seurat tarvitsevat rahaa ja rahaa saadaan esimerkiksi myymällä omiin kilpailutiloihin tai harrastustiloihin mainospaikkoja ja niille mainoskyltit esimerkiksi vuosisopimuksella tai useamman vuoden sopimuksella. Mainosteippaamo Omalogo pystyy toimittamaan kyltit yhtä lailla sisätiloihin kuin ulos, pienistä kylteistä isompiin, valolla ja ilman valoa. Omalogo voi jopa hoitaa itse mainoksen aineistotrafiikin ja mainoksen tekemisen seuran puolesta.
Mainostilaa on myös harjoitusvaatteissa, kilpailuvaatteissa (useimmassa lajissa), pelipaidoissa sekä vapaa-ajan vaatteissa. Jos tavallinen t-paita maksaa muutaman euron kaupassa, samaan hintaan on mahdollista tilata seuran nimellä ja sponsorin logolla varustettuja t-paitoja tai huppareita, takkeja, housuja, laukkuja, kasseja – jos kuitenkin jokainen seuran jäsen tarvitsee edustusasuja, miksei hyödynnä niiden painopintaa ja hankin tuloja seuralle – niin ne tekevät muuallakin maailmassa.
Luonnollisesti logot pitää ilmestyä myös seuran kotisivuille. Kotisivujen kustannukset ovat vuodessa tasolla 100 euroa, sivujen tilaaminen tasolla 300-1000 euroa pienelle seuralle, joten ei vaadi kovin paljoa, että myös seuran kotisivuista tehdään seuralla pientä rahaa tuottava kanava.
Urheilu esille katukuvaan
Tiedätkö sinä mitä joukkuelajeja omassa kaupungissasi pelataan? Monessa kaupungissa, myös Suomessa, on kaupungin omia isoja mainostauluja, joissa mainostetaan tulevia otteluita eri lajeissa ja näin kaikki kaupungissa saavat tietoa tulevista tapahtumista. Joissain kaupungeissa tähän taas suhtaudutaan todella nuivasti, eikä tällaisille mainostauluille edes anneta lupaa- vaikka sille olisi maksaja!
Urheilu ja liikunta on kuitenkin tärkeätä kansanterveydelle, ja vaikka kaikista meistä ei tule huippu-urheilijoita, on lyhytnäköistä ja typerää keksiä tekosyitä ja piiloutua erilaisten sääntöpykälöiden taakse, ettei tarvitsisi antaa lupia urheilulle näkyä. Mainosteippaamo Omalogo voi toimittaa myös näitä tapahtumamainoksia teiden varsille tai vaikkapa tyhjillään olevien liiketilojen ikkunoihin, kunnes liiketila joku päivä kenties vuokrataan uudelleen.
Urheilu tarvitsee tukijoita

Urheilu ei ole itsestään maksava laji. Kaikki urheilussa maksaa: harrastuspaikat, välineet, valmennut, kilpailut, matkat ja jos tavoitteena on oikeasti ammattilaisuus, palaa matkalla aikaa vuosia ja rahaa varmasti tuhansia euroja. Vain harvat pääsevät nuorena taalajäille tai Euroopan jalkapalloakatemioihin tai eSportsissa miljoonia voittavaan joukkueeseen.
Yhtä menestyksekästä urheilijaa kohti on tuhansia harrastajia, jotka tarvitsevat tukea harrastamiseen. Tukea antavat niin valtio kuin kaupungit ja kunnat, mutta suuri merkitys on myös paikallisilla yrityksillä, jotka omalla tukemisellaan ovat mukana oman alueensa hyvinvoinnissa ja kehityksessä. Jos urheilevalla nuorella on hyvä olla ja hän pääsee harrastamaan edullisesti jo nuorena, on hyvät mahdollisuudet, että hänellä ja positiivinen muisto nuoruudestaan ja hän myös aikuisena haluaa jäädä asumaan alueelle ja sitä kautta olemaan paikallisten yritysten käytössä mahdollisesti osaavana ammattilaisena, joka on käynyt hakemassa koulutuksen muualta, mutta sitten palannut hyvin maksavana verovelvollisena ja perheellisenä takaisin kotikaupunkiinsa – siinä muuten vinkki myös kaupungin päättäjille.