Sisusta uudestaan teipeillä – luo asiakasmukavuutta

Liikkeiden sisäpinnat ovat useasti kovalla käytöllä. Liiketilojen opasteet, mainoskyltit ja seinätila on osalla yrityksiä hyvin käytössä, ja toisilla ei lainkaan. Eron huomaat, kun menet ison kansainvälisen ketjun liikkeeseen – huomioi seuraavalla kerralla käydessäsi: taustamusiikki ja sen genre ja nopeus, seinien väritys ja mahdolliset mainokset, eri liikkeen osien mainostaulut ja muu mainonta. Tämän jälkeen mene yksityiseen paikalliseen liikkeeseen ja pyri huomioimaan samat asiat. Käymme seuraavaksi pikaisesti läpi muutamia näistä kohdista ja etsimme syitä sille, miksi eroavaisuuksia saattaa löytyä.

Yrittäjä vs. kansainvälinen brändi

Suurin yksittäinen syy löytyy jo liikkeiden lähtökohdista. Monesti paikallisen liikkeen vetäjä on yksityinen paikallinen yrittäjä, jolla saattaa olla jonkinlainen yrittäjäkoulutus, mutta todennäköisesti ei ole mitään koulutusta tai kurssia liittyen liiketilan rakentamiseen, sisustamiseen tai liiketilan käyttämiseen myynnin ja markkinoinnin tueksi. Kansainvälisellä yrityksellä on puolestaan omat osastonsa, jotka miettivät mikä on oikea taustamusiikki kuhunkin liikkeeseen, minkäväriset seinät tai millaiset mainokset ja ohjetaulut mihinkin kohtaan laitetaan. Jokaisella valinnalla on syynsä, vaikkemme niitä välttämättä aina ymmärrä. Täytyy kuitenkin muistaa, että 99,9 % kaikista päivittäisistä aivojemme tekemistä päätöksistä syntyvät ilman, että me edes tietoisesti teemme niitä – evoluutio on tehnyt meistä mitä olemme.

Liiketilojen sisustaminen

Oletko koskaan sattunut vierailemaan kasinolla? Kasinoilla sisustuksen määrittelevät pelaajien määrä, pelattavat pelit, valaistus ja kulkuyhteyksien tarve. Netissä casino.com ja muut nettikasinot toteuttavat saman tekemällä kotisivusta mahdollisimman helpot ja nopeat käyttää. Samaan tapaan tulisi jokainen liiketilakin sisustaa. Tärkeää on, että asiakas ymmärtää, mitä mistäkin löytää ja minne pitää seuraavaksi kulkea – isot marketit sisältävät useita ennalta suunniteltuja kauppareittejä, joita ihmiset sitten kulkevat ja täyttävät ostoskärrynsä jopa huomaamatta juuri sen ennalta suunnitellun reitin mukaisesti. Jos tavarat olisi aseteltu kauppaan ilman suunnittelua, eivät ihmiset ostaisi niin paljon. Kuinka paljon yksityinen liikkeenomistaja on miettinyt näitä asioita?

Liiketilat ja musiikki

Oletko miettinyt, mikä olisi huonoin valinta liiketilan taustamusiikiksi? Vastaus on radio ja syy on erittäin yksinkertainen, et voi millään tavalla valikoida, mitä radiossa soitetaan. Musiikilla liiketilassa on kuitenkin vain yksi todellinen tehtävä, saada asiakas joko ostamaan tai saada asiakas positiiviselle mielelle, eikä radio ole siihen optimaalisin valinta. Musiikin soittaminen liiketilassa ei ole ilmaista, mutta pitäähän musiikintekijöille oma palkkansa maksaa, ja jos oikealla musiikkivalinnalla saat lisämyyntiä, musiikki ajaa asiansa paljon paremmin kuin hiljainen liiketila. Musiikilla on tutkitusti merkitystä ja oikein valittu taustamusiikki tuo lisää myyntiä ja euroja kassaan.

Muun muassa Englannissa tehtyjen tutkimusten mukaan jo pelkkä musiikin soittaminen liiketilassa verrattuna hiljaisuuteen luo positiivisen kokemuksen, kunhan musiikki ei ole asiakkaan mielestä huonoa –musiikki on tärkeää valita liikkeen genren ja toivottujen asiakassegmenttien mukaisesti. Vuonna 2015 Ruotsissa tehtiin tutkimus, minkä mukaan myynti kasvoi keskimäärin jopa 31,7 % kun taustamusiikki oli oikein valittua. Sen mukaanoikea taustamusiikki saattoi tuoda jopa +15 % myynnin lisäyksen jälkiruokamyyntiin ravintoloissa. Toisaalla myös oikea liikkeen ilmeeseen sopiva musiikki jättää 96 % paremman muistijäljen asiakkaan muistiin verrattuna hiljaiseen liikkeeseen. Jos haluat miettiä mahdollista musiikkia omaan liiketilaasi, kannattaa kysyä konsultointia taholta, jolla on kokemusta sekä musiikista, että markkinoinnista.

Liiketilojen opasteet ja julisteet

Hyvä ja toimiva liiketila tarvitsee myös selkeät opasteet ja liikkeen imagoon sopivan värityksen, sekä mahdolliset taulut ja kuviot. Mainosteippaamo Omalogo voi toteuttaa näitä, vaikka heti tämän talven tarpeisiin. Kustannukset eivät välttämättä nouse korkeiksi ja jos tuloksena on vielä kasvanut myynti, parempi asiakaskokemus ja asiakkaan palaaminen liiketilaan useammin kuinkerran, niin kannattaako asiaa enää edes pähkäillä? Omalogo voi toteuttaa pienimuotoisesti liiketilojen uudelleenarviointia yhteistyössä sisustussuunnittelijan kanssa tai yksinkertaisesti toteuttaa ne ajatukset, joita suunnittelijalla on annettavanaan.

Uutta ilmettä voidaan tuottaa myös päällystämällä pinnat, kuten seinät tai ovet uudelleen teipillä. Myös lattiaan voidaan luoda teipeillä ilmettä ja lisätä ohjeistuksia – vaihtoehdot ovat moninaiset. Lopputuloksena voi odottaa toimivampaa liiketilaa, asiakkaiden lisääntynyttä viihtyisyyttä sekä lisääntynyttä myyntiä.