Nimi tutuksi netissä

Nykypäivänä netti on pullollaan jos jonkinlaista sisältöä. Sinällään tuo ei ole mikään ihme, sillä hyvin moni käyttää pienemmän tai suuremman osan päivästään bittiavaruuden ihmeellisessä maailmassa. Joidenkin tapauksessa internet on osa elämää niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Jos siis sattuu haaveilemaan läpimurrosta, ja tarkoitus olisi lähteä tekemään itseään, yritystään tai asiaansa tunnetummaksi, netti on siihen mitä oivin työkalu.

Ensiaskeleet näkyvyyden suhteen eivät kuitenkaan aina ole niin helppoja. Ammattitaito, hyvät palvelut, osaaminen tai muu hieno ja tärkeä asia saattavat helposti hukkua verkon informaatiotulvaan, eikä ansaittua huomiota tule. Tämän vuoksi kannattaakin käyttää hetki aikaa siihen, että pohtii kuinka omaa asiaa tulisi markkinoida netissä. Seuraavaksi esitellään muutama olennainen pointti asiaan liittyen. Jotta asiaa voitaisiin havainnollistaa paremmin, aihetta käsitellään nettikasinoiden kautta. Samalla voit itsekin pohtia, missä määrin olet itse todistanut nettikasinoiden pyrkimyksiä löytää tiensä uusien asiakkaiden tykö.

Huomioi kohdeyleisö

Näkyvyyden tavoittelussa on ensisijaisen tärkeätä huomioita, että kenelle haluat asiasi kohdistaa. Tarjoatko ratkaisua johonkin tiettyyn pulmaan? Voisiko joku ammattiryhmä olla erityisen kiinnostunut palveluistasi? Haluatko saada yhteyden perinteitä kunnioittaviin eläkeläisiin vai uutta reippaasti kokeilevaan nuorisoon? Vai olisiko ideaalitilanne se, että mahdollisimman laaja joukko erilaisia ihmisiä saisi tietää sinusta? Tämän kaltaisten kysymysten avulla voit lähteä kartoittamaan kohdryhmää, ja sitä kautta ottaa ensiaskelia nettimarkkinointia kohti.

Kohderyhmä on tärkeää tietää muun muassa siksi, että netti on pullollaan erilaisia alustoja, jotka ovat eri ryhmien käytössä. Totta kai joukkoon mahtuu aina monenlaista kulkijaa, mutta esimerkiksi Instagramin ja Facebookin ikäjakaumassa voidaan nähdä eroja. Jos siis haluat saada näkyvyyttä nuorison silmissä, Instagram voi olla varmempi valinta. Facebookin käyttäjäkunta on kovin monipuolinen, mutta käyttäjien keski-ikä nousee koko ajan. Joskus taas voi olla tarpeen tunnustaa, että netti ei välttämättä olekaan se helpoin tapa kohdeyleisösi tavoittamiseen, vaan esimerkiksi perinteinen printtimedia voisi olla oikeampi ratkaisu.

Nettikasinoiden esimerkkitapauksessa on tärkeää, että mainonta kohdistetaan ennen kaikkea täysi-ikäisille. Tämän vuoksi mainoksia pyörii siellä, missä heitä liikkuu. Toisaalta jos ainoana kriteerinä on 18 vuotta täyttänyt henkilö, niin kohderyhmä on hyvin laaja, ja tuo laaja joukko liikkuu netissä hyvin monessa paikkaa – eli siellä, missä myös kohderyhmän ulkopuoliset liikkuvat. Näkyvyyttä kannattaneekin mahdollisuuksien mukaan hankkia useilta eri alustoilta, mutta sisällön suunnitteluun on hyvä kiinnittää huomiota. Sisällön tulisi olla kohderyhmälle kohdennettua ja heitä kiinnostavaa, mutta toisaalta sisältö ei saa olla muille haitallista tai loukata ketään.

Formaatilla on väliä!

Kuten on jo todettu, joskus on hyvä ratkaisu kohdentaa itsensä markkinoille tietyille kanaville. Kohderyhmän lisäksi alustan valinnassa kannattaa ottaa huomioon se, missä muodossa haluat näkyvyyttä lähteä rakentamaan. Eri alustoilla eri formaatit nousevat edukseen. Visuaalisuus on ylipäätään nouseva trendi, mikä näkyy esimerkiksi Instagramin kasvavassa suosiossa. Napakkaan tekstisisältöön kannattaa puolestaa harkita Twitteriä. Videoituja materiaaleja voi ladata esimerkiksi Youtubeen tai tilanteen mukaan myös TikTok-sovellukseen. Facebook puolestaan sopii hyvin monipuolisen sisällön rakentamiseen, eli jos haluat yhdstellä eri formaatteja, Facebook voi olla paras ratkaisu.

Omien verkkosivujen perustaminen voi myös olla silloin tällöin paikallaan. Eritysesti yrityksien kohdalla asialliset, informatiiviset ja kaikin puolin laadukkaat nettisivut luovat positiivisia mielikuvia yrityksestä. Verkkosivuille on myös mahdollistaa laittaa niin paljon sisältöä kuin vain itse haluaa, joten esimerkiksi sosiaalisen median palveluista tutut merkkimäärärajoitukset eivät tule tielle, vaan saat kertoa asiasi juuri niin laajasti kuin itse koet tarpeelliseksi. Lisäksi hakukoneet huomioivat sivusi paremmin, ja asiakkaat voivat helpommin löytää luoksesi.

Jos tavoitteena on päästä mahdollisimman laajan joukon tietoisuuteen, voi olla tarpeen ottaa haltuun useampi eri verkkoalusta. Omat nettisivut yhdistettynä eri sosiaalisen median alustoihin avaavat runsaasti ovia potentiaalisten asiakkaiden luokse, joten ei välttämättä kannata vieroksua usean eri alustan haltuun ottamista. Nettikasinot ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka suuri vaikutus sillä on, että lähtee hakemaan näkyvyyttä mahdollisimman laajalti. Aiemmin nettikasinoiden mainoksia saattoi nähdä vain satunnaisilla verkkosivuilla, mutta nykyään joidenkin kasinoiden mainosralleja pyörii myös televisiossa parhaaseen katseluaikaan. Näkyvyyden tavoittelussa on tärkeää jättää ihmisille mielikuva itsestään, ja jos sama nimi tulee vastaan useammassa eri paikassa, tuo nimi jää väistämättäkin mieleen. Parhaimmassa tapauksessa tuo alkujaan pieneksi jäänyt muistijälki voi poikia asiakas- tai yhteistyösuhteen myöhemmin tulevaisuudessa.

Hanki yhteistyökumppaneita ja luo suhteita

Suuressa maailmassa ei kenenkään tarvitse olla yksin. Kannattaa rohkeasti lähteä etsimään omiin tarkoitusperiin sopivia yhteistyökumppaneita, jolloin molemmat osapuolet voivat kasvattaa omaa näkyvyyttään ja tehdä nimeään tunnetummaksi. Yhteistyökampanjan voi toteuttaa esimerkiksi hankkimalla mainostilaa toiselta, jolloin toinen osapuoli mainostaa toisen palveluita omilla alustoillaan. OmaLogo voisi esimerkiksi tulla tekemään sinua markkinoivan teippauksen tai valmistaa sopivia paitoja. Miltä kuulostaisi?

Nettikasinomaailmassa näkyvyyden tavoittelussa voi olla ongelmia jo senkin takia, että erilaisia nettikasinoita on hyvin paljon. Suurin haaste on siis erottua joukosta edes sen verran, että pääsisi todistamaan itsensä vierailun arvoiseksi pelitaloksi. Tällöin voi olla kannattaa ryhtyä yhteistyöhön jonkin sellaisen aiheeseen liittyvän nettisivun kanssa, joka vinkkaa hyviä kasinoita. Yksi esimerkki tällaisesta sivustosta on Casinokokemus.com, joka on kerännyt yhteen luotettavia, turvallisia ja laadukkaita nettikasinoita. Hakukoneet tunnistavat tällaiset sivut helposti, joten pääsemällä tällaisen saitin linkkilistoille asiakkaat voivat löytää tiensä uusille nettikasinoille hyvinkin nopeasti.

Olisiko sinulla tarpeita kasvattaa omaa näkyvyyttäsi? OmaLogo on valmis yhteistyöhön, ja haluamme vilpittömästi auttaa sinua hankkimaan lisää näkyvyyttä. Jos asia mietityttää tai sinulla on jo valmis idea esimerkiksi teippausten, mainoskylttiin tai tekstiileihin, niin ole yhteydessä – laitetaan sinun nimi koko kansan tietoon!