Nyt kun suurin osa toiminnoista Suomessa tehdään etänä, tarkoittaa se, että vaikka meillä olisi tuotanto paikalla, meillä ei olisi mitään suurempaa jonoa töitä. Tämä vastaava tilanne on useammalla tuotantoyrityksellä, että työjonossa ovat vain ne työt, jotka sinne ovat aiemmin tulleet eikä uusia tilauksia ole viime päivinä tullut – ja tietoa koska seuraavat tilaukset tulevat ei ole. Mitä siis voi tehdä?
Järkevin ajanvieton tapa on tehdä suunnitelmia ja innovointia tuleville ajoille, miten nousta aikana viruksen jälkeen, mitä toimintoja voi kehittää entisestään siten, että tilaukset olisivat entistä digitaalisemmin suoraan netissä, ja miten toimitukset saadaan järjestettyä mahdollisimman joustaviksi.
Parasta tarjontaa esille
Markkinointikin on nyt hieman erilaista kuin vielä pari viikkoa sitten, mutta vaikka maa on osittain seis, monet perustoiminnot kuitenkin toimivat ja sitä kautta myös yritykset – se asia mikä on työnnetty nyt sivuun, on investoiminen, ja esimerkiksi mainosteippaamon palvelut ovat juuri niitä investointipalveluita, sellaisia palveluita, joita ilmankin periaatteessa voi yritys toimia tässä erikoisessa tilanteessa.
Toisaalla netissä paras tarjonta kasino ilman rekisteröitymistä tarjoilevat meille aikuisille tekemistä näinä hiljaisempina hetkinä. Pelaaminen tarjoaa myös vaihtoehdon aivoille keskellä suunnittelua ja tulevaisuuden kuvioiden piirtämistä. Mutta teet sitten asioita tulevaisuutta ajatellen tai pelailet nettikasinolla, näihin molempiin sopii sama sana: suunnitelmallisuus ja seuranta.
Jos pelaat nettikasinolla, on hyvä ymmärtää, että rahapeleissä yleensä hävitään ja niin kauan kuin pelirajat eivät ole operaattorin puolelta pakotettuja, on hyvä seurata sitä todellista rahamäärää millä pelaa, jottei pelaamisesta tule ongelmaa – suurin osa pelaajista tämän hyvin ymmärtääkin, että rahapelit ovat enemmän viihdettä kuin ansaintaan.
Yrityksen tulevaisuuden suunnittelussa vastaavasti on enemmän kyse ansainnasta kuin viihteestä, joskin joillakin esiintyvillä aloilla nämä kaksi asiaa yhdistyvät toisiinsa, mutta yleensä yrityksen tulevaisuuden toimintojen suunnittelu on rankkaa työtä, missä pitää muistaa sekä yrityksen resurssit ja realiteetit kuin myös tulevaisuuden innovaatioiden ja tekniikan mahdollistamat kehityspolut.
Mainosteippaamo 20-luvulla
Jos katsotaan, miten mainosteippaamon palvelut ovat muuttuneet 2000-luvulla niin nähdään, että peruspalvelut ovat aika lailla samat: mainosteippaamo tuottaa mainosteippauksia ikkunoihin ja autoihin sekä toimittaa asiakkailleen vaatteita, joihin on painettu yrityksen tekstejä, logoja, numeroita. Näiden lisäksi teippaamo tuottaa myös kylttejä, tarroja ja julisteita – eli samoja tuotteita, joita mainosteippaamot ovat tuottaneet viimeiset sata vuotta, miksi?
Mainoksien, lähinnä ulkomainosten, tarkoitus on parantaa yrityksen näkyvyyttä luomalla yrityksen logolle entistä enemmän kontakteja ohikulkevien ihmisten ja asiakkaiden muodossa. Siksi autoteippauksetkin pitäisi olla mahdollisimman yksiselitteisiä ja nopeasti ymmärrettävissä – siis jos haluaa uusia asiakkaita. Välillä liikenteessä näkee todella hienoja teippauksia, mutta niiden tarkoitus ja yritys, jota mainostetaan jää hämärän peittoon. Tämä näkyvyys ei ole hirveästi vuosien varrella muuttunut. Se mikä on muuttunut, on käytettävät tekniikat ja tuotteet. Kylttejä esimerkiksi tuotetaan todella monipuolisille materiaaleille, joissa on erilaisia säänkestävyyksiä ja ominaisuuksia esimerkiksi valon tai kosteuden suhteen. Lisäksi itse teippimateriaalit ja värit ovat kehittyneet vuosi vuoden jälkeen, ja niissä on lähiaikojen tavoitteena ollut mahdollisimman pitkäikäisyys per teippaus, jottei teippauksia tarvitse joka toinen vuosi lähteä vaihtamaan koska värit olisivat haalistuneet.
Vaikka Abode Cloudin ohjelmistoratkaisut ovat tulleet osaksi mainosteippaamon työpalettia, on iso osa työstä kuitenkin käsityötä. Koneet kyllä tulostavat ja myös leikkaavat muotoon ja mitä enemmän yrityksellä olisi resursseja, sitä hienompia koneita olisi maailmalta saatavilla. Omalogon omissa laitteissa löytyy tietokoneet ja ohjelmistot tarrojen ja teippien valmistamiseen, laajakuvatulostin sekä leikkuri. Lisäksi Omalogolla on vaatemerkintöjä varten kaksi lämpöprässiä. Varastossa on myös mukiprässi, mutta tällä hetkellä tämä tuote ei kuulu Omalogon toimitusvalikoimiin, koska olemme halunneet hieman rajata, mitä kaikkea Omalogo voi tehdä ja mitä Omalogo oikeasti toimittaa.
Omalogon nykyiseen toimintaideologiaan kuuluu voimakas näkyvyys digialustoilla ja yrityksen toimitusten esittelyt niin Facebookissa, Instagramissa kuin täällä kotisivuilla.