Muistatko, vai oletko nuorempi, vielä ajan ennen Googlea? Ennen Googlea nimittäin jouduttiin käyttämään useampaa hakukonetta, jos halusi yleensäkään mitään löytävän netissä. Ja siihen aikaan netissä oli paljon vähemmän tavaraa. Nyt kun hakukone käytännössä tarkoittaa vain Googlea ja hakukoneoptimointi sitä, että sivusto rakennetaan niin, että Google löytää sen, kaiken pitäisi olla helpompaa. Hakukoneoptimoinnissa taasen auttaa, jos yrityksellä on selkeä määränpää ja selkeät graafiset ohjeet, tai ainakin edes logo.
Löydätkö kuitenkaan sitä mitä etsit? Esimerkiksi me OmaLogo Oy:ssä olemme alkaneet käyttää #mainosteippaamo merkintää, aina kun muistamme – sillä sitä me teemme, mainosmerkintää. Teemme sitä niin vaatteisiin, autoihin, seiniin, ikkunoiden, lattilaan…. tuotamme siis yrityksille apua näkyvyydessä. Kuinka teemme sen? Meillä ei nimittäin ole varsinaista myyjää, paitsi kotisivumme, joten Google ja näkyvyys siellä, on jokaiselle yritykselle todella tärkeä.
Hakusanakilvassa voittaminen – esimerkkinä nettikasino
Kun sitten kotisivut on teknisesti oikein rakennettu ja sisältö kiinnostavaa, vai tuloksena olla hyvä sijoitus Google haussa, jopa ilman rahaa. Aikaa se kyllä vaatii useilla toimialoilla ja enemmän kilpailuilla aloilla on jo vähän pakko sijoittaa rahaakin Google näkyvyyteen. Eikä se työkään ilmaista ole, nimittäin harvalla yrittäjällä on oman työnsä ohessa aikaa tehdä sisältöä omille kotisivuilleen saatikka analysoida kävijäliikennettä, mistä ja miksi se kotisivuille saapuu.
Asia on vähän sama myös internetin casinomaailmassa, siksi casinosuomi käyttää kahta sanaa nimessään eli casinoa ja Suomi- sanaa. Vaikka oikeasti casino kirjoitetaan suomeksi kasino, useimmat kuitenkin käyttävät kansainvälisesti c-kirjainta ja liittämällä suoraan nimeen myös suomi-sanan, taataan lähtökohtaisesti hyviä pisteitä Google hakuja ajatellen. Sitten vain alkaa se kilpailu, kuka oikeasti näkyy ykkösenä, jos laittaa Googleen hakusanat casino ja Suomi – lisäksi pitää muistaa, että mikäli et käytä verhottua tai salattua profiilia, Google pyrkii auttamaan sinua aina hakutuloksissasi, eli Google muistaa kaikki mitä aiemmin olet hakenut, eikä siis välttämättä täysin puolueetonta hakutulosta.
Casinosuomi toimii internet eli nettikasino alalla, jossa tällä hetkellä on kova kilpailu suomalaisista pelaajista. Sivusto esittelee muita kasinoita ja tarjoaa linkit näille sivustoille. Sivustolla on myös listattu, mitä nämä kasinot tarjoavat bonuksina uusille pelaajille. Tällä nimellä (brändi) casinosuomi, tarkasti valitulla sisällöllä ja suomenkielisyydellä saavutetaan tietynlainen näkyvyys Googlessa – ja ihmiset, jotka hakevat tietoa uusista kasinoista tai kasinobonuksista, löytävät tämän sivun ja sitä kautta myös hakemansa tiedon.
Pelkkä oleminen ei riitä – sivusto vaatii jatkuvaa kehitystä
Pelkästään se, että kotisivut on kertaalleen tehty, ei vielä riitä. Kotisivujen tulee olla ”elävät”. Jos ajattelee ja katselee vaikka viime aikoina ilmiöitä, joka on tuonut casinot suomalaisten tietoisuuteen, suomenkielisinä, entistä enemmän. Niitä mainostetaan kyllä myös televisiossa, mutta Google ja nettinäkyvyys ovat ne tärkeimmät, ja siellä pitää casinoidenkin kehittää näkyvyyttään jatkuvasti ja luoda palveluita, joita asiakkaat haluavat.
Casino.com sivusto itseasiassa on myös tällainen esittelysivusto, joka kuitenkin keskittyy nostamaan pari suosikkipeliä esille sekä kertomaan kasinoiden uutisista omalla sivullaan sivustonsa sisällä. Sivuston pitää kuitenkin olla jatkossakin kehittyvä.
Se että kotisivut on tehty, on vasta ensimmäinen askel, tai no ennen sitä on jo ajateltu, miksi ne kotisivut laitetaan ja kuka kenties on kohderyhmänä. Kohderyhmää ajateltaessa pitää sitten myös olla vähän ajatustenlukija, kun yrittää päätellä, millä hakusanoilla sitä omaa palvelua sitten etsitään ja sitten vielä pitäisi tehdä se paremmin kuin kilpailijat, sillä aika harvalla yrityksellä on sellainen tilanne, että on ainoa laatuaan. Jopa Alkolla on kilpailijansa netissä.
Pelkästään se, että kotisivut on kertaalleen tehty, ei vielä riitä. Kotisivujen tulee olla ”elävät”. Jos ajattelee ja katselee vaikka viime aikoina ilmiöitä, joka on tuonut casinot suomalaisten tietoisuuteen, suomenkielisinä, entistä enemmän. Niitä mainostetaan kyllä myös televisiossa, mutta Google ja nettinäkyvyys ovat ne tärkeimmät, ja siellä pitää casinoidenkin kehittää näkyvyyttään jatkuvasti ja luoda palveluita, joita asiakkaat haluavat.
Kun se potentiaalinen asiakas loppujen lopuksi löytää haluamalleen sivustolle, on seuraava vaihe tuoda asiakkaan saataville se, mitä asiakas haluaa. Jokaisen yrityksen kotisivut eroavat viimeistään tässä vaiheessa toisistaan, sillä joillakin sivustoilla halutaan myydä tiettyä palvelua tai tiettyä yhtä tuotetta, kun toisaalla voi olla useampia palveluita mistä valita ja jopa tuhansia tuotteita. Oletko esimerkiksi käynyt katsomassa mitä löytyy www.suomi.fi sivustolta? Suomi.fi tarjoaa julkisen hallinnon asiakkaille pääsyn omiin tietoihin sekä sähköisiin viesteihin ja valtuuksiin helposti yhdestä paikasta. Voit asioida viranomaisten kanssa silloin, kun sinulle sopii – sujuvasti ja turvallisesti.
Myyntisivustojen lisäksi on totta kai tietosivustoja, uutissivustoja, harrastussivustoja ja vaikka mitä, joilla ei varsinaisesti myydä mitään, kuin kenties omaa ideologiaa, mutta sielläkin tärkeätä on jo etusivulla pystyä osoittamaan sivuille vierailevalla, että sivustolta löytyy juuri se asia, tieto, mitä vierailija tuli hakemaan.
Vasta siinä vaiheessa, kun sivuston rakenne ja sisältö kohtaavat Googlessa hakua tekevän potentiaalisen vierailijan ja vasta kun tämä vierailija on saanut osto- tai tiedonjanonsa tyydytetyksi, on internet palvelualustana tehnyt tehtävänsä – toimittanut yhteen tarpeen ja vastineen.