Bonuskoodit.com ja Lottoarvonta.com -sivustot ovat uusia suomalaisille suunnattuja verkkosivustoja, jotka avattiin tämän vuoden puolella: lottoarvonta toukokuussa 2018 ja Bonuskoodit kesäkuussa 2018. Käymme tässä casessa läpi design-prosessia, taustoja ja lopullisia tuloksia.
Sivustojen logojen designiin haluttiin panostaa, sillä logo on usein ensimmäinen asia, jonka sivustolla vierailijat näkevät. Logon pitää herättää luotettavuutta ja sen on hyvä myös kertoa mistä sivustossa on kyse. Designiin panostettiin merkittävä määrä aikaa, mutta maltillinen määrä rahallisesti, sillä kyseessä olivat kuitenkin uudet sivustot, joiden budjetit olivat luonnollisesti rajatut.
Lottoarvonta.com tehtävä on kertoa lottotulokset helposti
Ensimmäinen design-projekti oli Lottoarvonta.com, sivusto jonka tavoite on tarjota lottokansalle helposti mahdollisuus tarkistaa lotto tulokset, Eurojackpot-tulokset, Viking-lotto tulokset sekä Keno-tulokset. Sekä myös tarkempaa tietoa loton pelimuodoista, järjestelmistä, strategioista, historiasta ja bonuksista.
Nämä kaikki asiat tulisi jotenkin näkyä logon designissa, jotta sivustolle tulevat vierailijat ymmärtäisivät nopeasti mistä on kyse. Logoversioita oli aluksi useampia, ehkäpä hieman liian moderneja, mutta lopputulema perustui seuraaviin kriteereihin:
- Käytetään symboliikkaa joka varmasti osuu lottokansaan
- Pidetään sivuston nimi Lottoarvonta kokonaisena logossa, sillä sivuston nimi kertoo paljon mistä on kyse
Symboliikan valinta, joka herättää tunteita sivuston kohderyhmässä, eli lottopelaajissa oli melko helppoa. Vaihtoehtoina oli käyttää lottokupongista löytyviä raksi/ruutu -symboleja, tai vaihtoehtoisesti lottopalloja. Molemmat varmasti herättävät yhtä paljon tunteita ja mielikuvia, mutta koska sivuston pääasiallinen tehtävä on tarjota lotto tulokset, Eurojackpot tulokset, Viking lotto tulokset ja kenotulokset helposti, päädyttiin palloihin.
Tulokset Lottoarvonta-logossa
Lopputuloksena on yksinkertainen tekstilogo, johon on sisällytetty edellä mainittua symboliikkaa. Värimaailma pyrittiin pitämään myös yksinkertaisena. Pallot tietenkin keltaisena, sekä sinistä väriä kuvaamaan suomalaisuutta.
Joku saattaa miettiä että miksi logossa on myös “.com”-pääte? Syitä on muutama. Ensinnäkin sivuston nimi on melko geneerinen, joten jos logossa ei olisi .com-päätettä, niin silloin ihminen joka törmää logoon esimerkiksi youtubessa, ei välttämättä ymmärrä että kyseessä on uniikki sivusto ja brändi, eikä esimerkiksi Veikkauksen mainos.
Lisäksi päätteen pitäminen on myös hyvä nykyisessä mediamainonta ja sosiaalisen median kentässä, jossa käytetään paljon kuvia ja videoita, jotka saattavat olla erittäin lyhyitä. Tällöin logon on hyvä olla aina näkyvillä .com-pääteen kanssa, jolloin edes muutaman sekunnin mainosta nähneet näkevät ainakin sen tärkeimmän, eli kuka mainostaa.
Bonuskoodit.com tehtävä on tarjota bonuskoodeja ja talletusbonuksia
Toinen design projekti käsittelee Bonuskoodit.com sivustoa, jonka tehtävä on tarjota bonuskoodeja, parhaat talletusbonukset ja muita bonuksia kuten esimerkiksi Unibet bonuskoodi, ja tämän piti tietenkin tulla selväksi logossa.
Tässä projektissa pätevät melko pitkälle samat kriteerit kuin edellisessä:
- Käytetään symboliikkaa joka kertoo että sivustolta saa bonuksia
- Pidetään sivuston nimi Bonuskoodit kokonaisena logossa, sillä sivuston nimi kertoo paljon mistä on kyse
- Pidetään .com-pääte logossa, sillä sivuston nimi on geneerinen sana
Symboliikka joka kertoisi että sivulta saa bonuksia, oli hieman haastava. Mietinnässä oli erilaisia kuponki-ikoneita, prosenttisymboli, mutta lopuksi päädyttiin hieman muokattuun plus-merkkiin (+), joka sijoitettiin B-kirjaimen sisään, sillä suomalaiset ovat tottuneet keräämään esimerkiksi plussa-pisteitä ja bonuksia.
Tulokset Bonuskoodit-logossa
Lopputuloksena on erittäin yksinkertainen tekstilogo, jossa bonusta kuvaava +-ikoni on värjätty luotettavalla ja suomalaisella sinisellä.
Logo saataa vaikutaa ehkä jopa hieman liian simppeliltä, mutta monesti yksinkertainen voi myös olla hyvä ratkaisu, sen sijaan että alkaa tekemään liian monimutkaista logoa.
Kannattaako logo designiin sijoittaminen?
Jos kysyt asiaa yrityksesi ei-markkinointi henkilöltä, tai vaikkapa kirjanpitäjältä, voi kommentti olla että “Sehän on ihan hirveetä rahan hukkaa”. Tämä on varmasti tuttu monelle markkinoinnin alalla työskenteleville, jotka ovat päässeet neuvottelupöytään esimerkiksi mainos-, design- tai viestintätoimistojen kanssa.
Yleensä silloin summat ovat kymmeniä tai satoja tuhansia euroja kun keskustellaan vaikkapa uudelleen brändäyksestä, uuden tuotteen lanseerauksesta, tai yksittäisestä isommasta markkinointikampanjasta.
Kyllä sitä rahaa voi muuten mennä enemmänkin designiin. Yksi historian hurjimpia uudelleenbrändäykseen ja logon designiin käytetty summa on British Petrolin (BP) uudelleenbrändäys. Joka maksoi 211 miljoonaa puntaa, ja firman maine on edelleen negatiivinen, sillä ei siitä öljynporauksesta, ja vuonna 2010 tapahtuneesta öljykatastrofista ihan logoa muuttamalla selvitä (Lähde).
Suosittelemme logoon satsaamista sillä, jos sen tekee kunnolla se voi olla kuin lottovoitto tai kuin rahan talletus pankkiin, jos ihimiset muistavat ja tunnistavat sen jatkossakin ja palaavat sivustolle uudestaan. Rahaa ei kuitenkaan tarvitse törsätä, ja tässä Casessa logoihin käytetty summa oli alle 500 euroa, sillä niihin käytettiin freelancer-designereita, jolloin pystyttiin välttämään mainostoimistojen hurjat pyynnöt.