Nykyään on entistäkin tärkeämpää, että brändisi on tekemisissä myös sosiaalisen median kanssa. Enää perinteiset kotisivut eivät riitä tavoittamaan kaikkia mahdollisia asiakkaitasi. Iso osa kaupoista tapahtuukin nykyään sosiaalisen median välityksellä.
Asiakkaat voivat havaita mainoksesi tai tekemäsi artikkelin ensimmäisenä juurikin sosiaalisen median kautta. Siellä he voivat myös jakaa laadukasta sisältöä toisilleen. Näin asiakkaat auttavat sinua markkinoimaan tuotettasi.
Muista kuitenkin jokaisessa kohdassa: Brändi ei saa ikinä olla “liimattu päälle” vaan jokainen sosiaalisen median kanava omaa oman roolinsa ja viestintätapansa.
Kaikki kanavat – missä brändisi tulisi sosiaalisessa mediassa olla?
Jotta saisit brändillesi parhaan mahdollisen näkyvyyden on ennen sosiaalisten medioiden rekisteröintiä tärkeä varmistaa, että logosi on selkeästi luettavissa. Tarjoamme sinulle Omalogo.fi sivustolla loistavia logo sekä muita brändäys palveluita.
TOP 5 Sosiaalisen median kanavaa jotka brändillasi tulisi olla
- Facebook – Tämä sosiaalinen media löytyy lähes jokaiselta yritykseltä. Facebookkiin voit esimerkiksi päivittää brandisi aukioloaikoja, tarjouksia tai tarjota yhteystietoja. Voit myös järjestää arvontoja esimerkiksi ämpäreistä.
- Instagram – Etenkin nuoremmat henkilöt ovat siirtyneet sankoin joukoin käyttämään Instagram sovellusta. Instagram on loistava alusta esimerkiksi kuvien jakamiseen sekä Instagram Stories -osio jossa voit jakaa päivittäisiä tapahtumiasi.
- YouTube – YouTube on loistava paikka hankkia näkyvyyttä yrityksesi toiminnalle esimerkiksi videoita lataamalla. Voit myös ottaa yhteyttä muihin sisällöntuottajiin ja tehdä heidän kanssaan yhteistyötä.
- Snapchat – Tässä palvelussa voit jakaa kuvia sekä tarjouksia, jotka ovat näkyvissä vain 24 tunnin ajan.
- TikTok – Mikäli hauskat musiikkivideot kiinnostavat sinua on tämä oiva tapa kasvattaa brändin näkyvyyttä globaalisti.
Mitä brändit voivat tehdä sosiaalisessa mediassa?
Yksi loistava tapa hankkia seuraajia sosiaalisessa mediassa on järjestää arvontoja. Monet suositut yritykset järjestävät erilaisia arvontoja seuraajilleen. Arvonnat tuovat mukavan lisäyksen vain mainosten laittamisen lisäksi. Se on myös hyvä tapa palkita uskollisia sivujesi tukijoita.
Esimerkiksi Lottohullut.com jakoivat sosiaalisessa mediassa kuvasta tykänneille henkilöille lottorivejä. Kuva oli saavuttanut satoja tykkäyksiä nopeasti ja useat eri henkilöt halusivat osallistua arvontaan.
Toinen loistava esimerkki on Pauligin Facebook sivuilla jaettavat notifikaatiot uusista oppaista. He esimerkiksi kertovat aina kun ovat julkaisseet uuden oppaan kahviin liittyen. Näin monet lukijat saadaan tavoitettua. Moni näistä lukijoista ei välttämättä löytäisi oppaita muutoin.
Muista nämä asiat – yhteenveto brändistä sosiaalisessa mediassa
Nyt tiedät loistavia esimerkkejä siitä, miten saat huomattavasti lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Muista nämä kolme asiaa ennen rekisteröitymistä sosiaaliseen medioihin:
- Selkeät kuvat ja logot
- Arvonnat
- Laadukas ja brändin arvoja vastaava sisältö
Kun viestit ja kommunikoit brändistäsi sosiaalisen median kanavissa on myös hyvä muistaa brändin yleiset arvot. Joillekin brändeille ei arvonnat sovi kun taas joillekin ne sopivat.