Monet yksityiset pienyrittäjät, jotka vetävät omia kivijalkaliikkeitään päättävät säästää väärissä paikoissa. He saattavat kirjoittaa oma kätisesti ulkoständiensä mainokset tusseilla ja päättää, etteivät he tarvitse kotisivuja, kun siellä ei käy kukaan. He voivat myös päättää, ettei heillä ole aikaa päivittää sosiaalisen median kanavaa, kun eihän sieltä kukaan mitään tilaa.
Useimmiten säästämisidea ei välttämättä edes säästä rahaa, tai ei ainakaan paljon jos ajatellaan, että esimerkiksi ulkoständin tilaaminen mainosteippaamo OmaLogosta ei maksa kuin sen pari kymppiä ja sillä rahalla saa jo nelivärimainoksen seisomaan käytävälle tai kadulle. Kumpi antaa liikkeestä ammattimaisemman vaikutuksen?
Älä tuhoa kotisivujasi
Yksinkertaisetkin kotisivut, jotka ovat tehty siten, että Google löytää ne ja jotka ovat indeksoitu Googlen tietokantaan, kertovat potentiaalisille asiakkaillesi omat yhteystietosi ja mitä teette. Jos teillä ei ole kotisivuja ja asiakas etsii omalla nimellänne netistä tietoa, löytää hän todennäköisesti parikymmentä erilaista sivustoa, joilla useimmilla on jotain tietoa teistä – mutta onko se ajantasaista vai jo vanhaa? Yritysten yhteistiedot ja osoitetiedot vaihtuvat kohtuullisen tasaisesti ja omat kotisivut ovat edullisin tapa pitää ne netissä aina saatavilla ajantasaisina – sen ylläpitokulut eivät yleensä ole kuin reilun sadan euron luokkaa vuodessa eli pari kymppiä kuukaudessa, onko se paljon? Jos sinulla taasen ei ole kotisivuja, voi saada omasi muutamalla satasella, sekään ei ole paha sijoitus oman yrityksen näkyvyyteen.
Sosiaalinen media ei vie aikaa
Sosiaalisen median kanavan, on se sitten Facebook tai Instragram tai Twitter tai minkä oletkaan valinnut, ei vie sinulta paljon aikaa. Kyse on minuuteista viikossa ja enemmän kyse on viitseliäisyydestä ja halusta kun todellisesta ajasta. Jos haluat kertoa omista palveluistasi asiakkaillesi ja antaa vinkkejä, sinulla on kyllä siihen aikaa vaikka joka päivä. Ja mikä parasta, peruspäivittäminen ei maksa muuta kuin aikaa.
Vasta kun alat tekemään sosiaalisen median markkinointia suunnitelmallisesti, vie se enemmän aikaa ja silloin sinun kenties kannattaa pyytää apua, varsinkin jos et ole itse mitenkäään valmis kirjoittamaan pieniäkään päivityksiä tai ottamaan valokuvia.
Yrityksen opasteet ja kyltit
Jos yritys on ollut olemassa jo useamman vuoden, voi hyvinkin olla, että liikkeen kyltit ja opasteet ovat jo nähneet parhaat päivänsä. Ne kannattaa päivittää vastaamaan nykyaikaa, eli ainakin että ne ovat puhtaita ja näyttävät hyvältä. Kuluneet kyltit kertovat vain, että liike ei ota asiakkaitaan tosissaan, voit kyllä kertoa liikkeesi iän ja asiantuntemuksen muutenkin kuin vain vanhalla kyltillä.
Sama ajatus pätee myös yrityksen ikkunoihin ja oviin. Älä käytä omia A4-lappusia, joihin kirjoitat aukioloajat tai jotain vastaavaa, tilaamalla ikkunateippaukset saat liikkeestäsi ammattimaisen kuvan heti ensi näkemällä.
Jos et ole aivan varma, mitä haluaisit omaan liiketilaasi, soita meille tai laita sähköpostia ja pyydä meidät paikalle. Tulemme keskustelemaan kanssasi, kuvaamaan liiketilasi ja teemme pari ehdotusta ja annamme hinta-arvion, ja tämä ei maksa vielä maksa mitään. Maksat vasta sitten, jos päätät tilata palveluitamme.
Entistä joustavammat lainamarkkinat
Lainamarkkinat ja investointimahdollisuudet ovat kasvaneet digitalisaation kautta myös Suomessa, lainaa heti palveluita on netissä vaikka kuinka paljon, ja niissä voi vertailla edullisia lainoja. Lainojen vertailu ja kilpailuttaminen ovatkin tarpeen – varsinkin jos oikeasti olet hakemassa lainaa. Pienellä vaivalla voit säästää pitkän sentin.