Markkinointia autoilijoille

Vaikka emme sitä välttämättä huomaa, tai viitsi kiinnittää huomiota, meille markkinoidaan palveluita oikeastaan aina silloin kun olemme hereillä – suomennettuna tämä tarkoittaa sitä, että keskimääräisesti meille yritetään myydä tavaraa tai palveluita 2/3 elämästämme. Tämä ei varsinaisesti ole mikään uutinen, sillä tätä on tapahtunut vuosikymmenten ajan.

Seuraava artikkelimme käsittelee ns. ”If you can’t beat them, join them” -tyyppistä ratkaisua markkinoinnissa, sillä miksi et ottaisi omaa palastasi kakusta, jos sitä kerran on tarjolla? Tarjoamme tässä kyseisessä artikkelissa uudenlaisia keinoja markkinoinnin toteuttamiseksi, kun kohderyhmänä on autoilijat. Jos kysyisimme sinulta mitkä ovat parhaat kanavat markkinoida autoilijoille, vastaisit luultavasti:

  • Radio
  • Tien varressa olevat mainokset
  • Rakennuksiin kiinnitetyt mainoskyltit
  • Toisissa autoissa olevat mainokset

Siinäpä ne neljä suosituinta markkinoinnin muotoa. Jossain välissä joku yritti myös kännykkään tuputtaa mainoksia ajon aikana, mutta onneksi näistä ajoista ollaan edistytty merkittävästi, sillä turvallisuuden kanssa ei sovi leikkiä.

Ei se auto aina ole liikenteessä

Kun mietitään uusia markkinoinnin keinoja autoilijoille, monesti pääsee unohtumaan, etteivät ne autot aivan koko ajan liikenteessä ole. Kuskit pysähtyvät tankkaamaan, menevät töihin, parkkipaikoille, kauppaan, parkkihalleihin, autopesuloihin jne. Toki tässä kohtaa moni varmasti ihmettelee, että mitä autopesulassa voisi mainostaa, eikö työ ole jo tehty, kun asiakas on sinne asti saatu? Tavallaan kyllä, mutta tällaisissa tilanteissa puhutaan lisämyynnin mahdollisuudesta, jonka esimerkissä oleva autopesula voi joko käyttää, tai olla käyttämättä.

Mikäli haluat omaa tuotettasi lähteä autoilijoille markkinoimaan, suosittelemme lämpimästi pohtimaan sellaisia tilanteita, jotka mahdollistaisivat positiivisen assosiaation omaan brändiisi, olematta kuitenkaan liian ”tyrkky”. Usko pois, vaikka ihmiset eivät sitä sano ääneen (koska eivät alitajuntaisesti ymmärrä tuottaa kyseistä tunnetta sanoiksi), kukaan ei pidä siitä, että on myynnin kohteen 24/7.

Mallia internetin ihmeellisestä maailmasta?

Euroopassa toimivat nettikasinot ovat jo vuosia käyttäneet hyväkseen ns. ”vaikuttajamarkkinointia”, jossa vaikuttajia, tai sosiaalisesta mediasta tuttuja henkilöitä pyydetään mainostamaan kyseisen yrityksen palveluita. Vaikuttajamarkkinointi ei sinällään ole mitään uutta, mutta oletko koskaan miettinyt, että esimerkiksi paikalliselta huoltoasemalta voisi valjastaa työntekijöitä markkinoimaan palveluitasi (kunhan nämä eivät luonnollisesti ole ristiriidassa kyseisen huoltoaseman tuote- tai palveluvalikoiman kanssa)? Okei, tämä kyseinen konsepti voi olla hieman kaukaa haettu, mutta kannattaa tosissaan miettiä sellaisia markkinoinnin keinoja, joita kukaan ei ole vielä tajunnut kokeilla – usko pois, sellaisia on vielä olemassa!

Ota mallia vaikkapa juuri mainituista nettikasinoista. Heidän viestinsä on yleensä lyhyt ja ytimekäs: ”Vieraile BestCasinon sivustolla ja löydä parhaat nettikasinot”. Helppo muistaa, lyhyt, ja suoraan asiaan!

Autoilija ja kuluttaja – tunnistatko itsesi?

Paras tapa selvittää kulutustottumuksia ja markkinoinnin tehokkuutta on tutkia miten itse reagoi mainontaan. Montako kertaa olet OIKEASTI tehnyt ostopäätöksen radiomainoksen perusteella? Aivan, et todennäköisesti kovin montaa kertaa. Radiomainonta autoilijoille pitää olla joko:

  1. Äärimmäisen mielenkiintoinen (käytännön mahdottomuus)
  2. Pitkäjänteisellä panostuksella toteutettu (eli mainoksia tulee kuukausien, jopa vuosien ajan radiosta)

Paras esimerkki onnistuneesta sekä pitkäjänteisestä radiomainonnasta on kaalimato.com. Heidän radiomainoksensa mm. SuomiPOP:in taajuuksilla ovat luoneet kuluttajille äärimmäisen positiivisen mielikuvan kyseisestä brändistä. Jos ihan rehellisiä ollaan, Kaalimadon liiketoimintamalli ei varsinaisesti ole ihmisten suosikki puheenaihe, mutta loistavalla markkinoinnilla ollaan saatu ihmeitä aikaan.

Miten sinä aiot markkinoida omia tuotteitasi autoilijoille? Jos haluat kokeilla radiomainontaa uusilla tavoilla, kannattaa lähteä kyselemään apua mm. Sanoman ammattitaitoiselta tiimiltä.