Vertailusivustot ovat verkkosivuja, joissa nimensä mukaisesti vertaillaan eri hyödykkeiden hintaa tai ominaisuuksia. Ne sisältävät usein myös ihmisten pidempiä arvioita käsittelyssä olleesta tuotteesta tai palvelusta. Sivustojen tarkoituksena on antaa tietoa kuluttajaa kiinnostavasta tavarasta tai palvelusta ja sitä mukaa auttaa ostopäätöksen tekemisessä.
Vertailusivustojen yhteinen nimittäjä on se, että niiden pyrkimyksenä on koota yhteen paikkaan suuren määrän tietoa, joka helpottaa kuluttajaa vertailemaan hyödykkeitä keskenään, mikä puolestaan nopeuttaa ostopäätöksen tekemistä. Verkkosivustoja voi käyttää perinteisesti selainpohjaisesti, mutta monet alan pioneerit tarjoavat vastaavanlaisia sovelluksia älylaitteiden käyttöön.
Vertailla voi periaatteessa mitä vain maan ja taivaan välillä ja kuluttaja voi halutessaan kilpailuttaa lainansa vertailemalla niitä keskenään. Pieni laina heti tilille kannattaa suorittaa aina lainavertailun kautta, jotta sopivin laina löytyy helpommin.
Vertailusivustoilta tietoa laidasta laitaan
Vertailusivustot voivat hyödyttää erityisesti verkossa shoppailevaa kuluttajaa, joka ennen ostopäätöstään haluaa saada tietoa ja mielipiteitä eri näkökulmista harkitsemastaan kohteesta. Suosittuja sivustoja ovat etenkin ne, jotka helpottavat ja nopeuttavat tiettyjen hyödykkeiden vertailua, joka on aiemmin koettu hankalaksi ja työlääksi. Jossain palveluissa saattaa olla paljon erilaisia yksityiskohtia ja muuttujia, jotka vaikuttavat omalta osaltaan kokonaisuuteen. Näin ollen vertailusivustot saattavat olla hyödyllisiä niiden selvittämiseen.
Vertailusivustoilla vertailtavat ominaisuudet voivat liittyä melkein mihin vain ja yksinkertaisimmat versioina toimivat puhtaat hintavertailusivustot. Ne ovat hyödyllisiä silloin, kun kuluttaja tietää tarkkaan, mitä on ostamassa, mutta haluaa varmistaa itselleen hyödyllisimmän vaihtoehdon.
Puskaradio on tehokas keino edistää tuotteen mainetta, ja asiakkaiden omat arvostelut siitä ovat merkittävää tietoa uudelle ostajalle. Esimerkiksi matkaa suunnitteleva haluaa tietää, onko kohteen ravintoloissa hyvä hintalaatusuhde ja kannattaako johonkin museoon jonottaa tuntitolkulla. Vertailusivustoista saa helposti myös kokonaiskuvan haluamastaan tilanteesta, jolloin kuluttaja voi tehdä ensiaskelia asian selvittämisessä. Ne tarjoavat tietoa millaisia tuotteita tai palveluita kohteena olevassa kategoriassa on tarjolla.
Vertailusivustoihin kohdistetaan vaatimuksia
Vertailusivustoihin liittyvää toimintaa valvotaan monen muun kulutuspalvelun tapaan valvottua toimintaa. Niihin on asetettu tiettyjä sääntöjä ja vaatimuksia, joita vertailusivustoja velvoitetaan ja edellytetään noudattavan. Tärkeää on, että sivustot pitävät huolen siitä, että sivustot täyttävät lain asettamia vaatimuksia.
Ylläpitäjän tulee ensinnäkin ehdottomasti huolehtia, että arviot ovat aitoja eivätkä ne ole tekaistuja tai epäaitoja. Muutoin kyseessä on harhaanjohtavaa markkinointia ja viestintää kuluttajaa kohtaan, jos vertailusivustolla on luettavissa tekaistuja arviointeja positiivisessa valossa. Lisäksi sivustoiden pitää säilyttää aidot negatiiviset arviot, jotka kuluttajat ovat kirjoittaneet. Tarkoituksellinen poistaminen on kuluttajien kannalta olennaisten tietojen antamatta jättämistä ja näin ollen kiellettyä.
Vertailusivustoilla on tietyissä tapauksissa oikeus hylätä, muokata tai poistaa kuluttajien kirjoittamia kommentteja ja arviointeja. Tähän tarvitaan perusteltu syy ja jos arvioinnissa on havaittavissa esimerkiksi epäasiallista kielenkäyttöä tai sivusto epäilee perustellusti arvion aitoudesta, on sillä oikeus poistaa tai muokata sisältöä.
Vertailua myös muualla verkossa
Vertailusivustot eivät ole ainoita verkossa olevia paikkoja, joista kuluttaja voi saada tietoa kiinnostukseen kohteista olevista tuotteista tai palveluista. Niitä voi julkaista myös myyjäyrityksen verkkosivuilla, joiden ylläpitäjien pitää luonnollisesti niin ikään huolehtia kuluttajasuojalain asettamia vaatimuksia ja ehtoja. Yritys voi esimerkiksi tarjota kuluttajan ostamalle tavaralle tavallista pidemmän takuun sillä edellytyksellä, että hän arvioi sen positiivisesti sivustolla. Tästä on asianmukaista mainita ja kertoa avoimesti sivustolla.
Kuluttaja saa arviointeja myös sosiaalisessa mediassa. Jos tuotetta, palvelua tai yritystä haetaan esimerkiksi Facebookissa tai Googlessa, näyttää kyseiset mediat muiden käyttäjien arviointeja. Arvioita pystyy äkkiseltään näkemään annetuista tähdistä, mutta niitä voi halutessaan täydentää lisäkommenteilla. Tämä voi antaa niin ikään tärkeää tietoa etsitystä tuotteesta, jolloin päätös jatkotoimenpiteistä voi tehdä helpommin.