
Oletko miettinyt erilaisia logoja, liikemerkkejä joita olet nähnyt satoja, jos et jopa tuhansia elämäsi varrella. Kuinka monta niistä on jäänyt mieleen?
Yrityksen liikemerkki eli logo, on merkki, jonka tarkoituksena on muistuttaa potentiaaliselle asiakkaalle yrityksestä ja siitä mitä se myy: tuotteita tai palveluita. Logon ei tarvitse liittyä suoranaisesti millään lailla yrityksen liiketoimintaan, tai se voi liittyä siihen jonkin tarinan tai jonkin muun merkityksen kautta, aivan kuten Adidaksen kolme raitaa tai Niken Swoosh logo. Näiden kahden lisäksi tulee kansainvälisistä logoista nopeasti mieleen Apple, McDonalds, Dell…. riippuen tietenkin itsekunkin ihmisen harrastuksista, työstä ja menneestä elämästä. Mutta kaikilla näillä logoilla on yksi asia yhteinen – yksikään näistä logoista ei ole monimutkainen.
Tunnistat varmaan suurimman osan yllä olevista logoista….
Yksinkertainen logo on helppo muistaa
Aivan kuten edellä mainitut kansainvälisesti tunnetut yritykset, myös pelkästään netissä toimivat yritykset tarvitsevat logon – yksinkertaisen graafisen merkin, josta heidät muistaa. Esimerkiksi nettikasinoiden maailmasta löytyy Unibet Live Casino, ja sitä kautta luonnollisesti yrityksen yksinkertainen tekstilogo, johon on sitten graafisena elementtinä lisätty vihreät ympyrät eivätkä kirjaimetkaan ole suorassa – helposti muistettava logo, joka voidaan tarvittaessa liittää urheilijan paitaa, auton kylkeen yms ja kaikki oppivat tuntemaan yrityksen logon.
Tuolla live casinon puolella on muuten 15 erilaista livecasino pöytää. Unibet on alalla erikoisuus muuten siinä mielessä, että todella harvalla internetin casinoista on oma community, eli keskustelufoorumi jossa voidaan ja keskustellaan mm pokerista, käynnissä olevasta UEFA Champions liigasta, tenniksestä yms. Tänään siellä käydessäni esimerkiksi urheiluvedonlyöntifoorumilla oli yhteensä 19023 kommenttia ja viimeisin oli kirjoitettu 17 minuuttia minua ennen.
Monesti logo on vain pelkkä tekstityyppi….
Pelkällä logolla ei pitkälle pääse
Edellä oleva Unibet esimerkki on hyvä siksi, että pelkällä logolla ja hyvällä sellaisella ei pitkälle pötkitä, myös koko muu palvelu ja tuote pitää olla kunnossa, jotta potentiaalinen asiakas saa tyydyttävän brändikokemuksen ja sitä kautta positiivisen muistijälken joka tallentuu logon yhteyteen. Vastaavasti itselläni tuli negatiivinen muistijälki ajaessani kerran autoliikkeestä koeajoon ottamaani uutta autoa: se kitisi ja kolisi eikä ollut ollenkaan mieleeni. Ja vaikka nykyään tiedän, että kyseisen automerkin autot ovat varmasti aivan yhtähyviä kuin muutkin automerkit, tuo yksi todella huono kokemus laittoi niin suuren negatiivisen merkin tietyynn yhteen automerkkiin, että paljon saisi tapahtua, että viitsisin edes koeajaa automerkin nykyisiä merkkejä.
Mitä muuten liittyy asiakaskokemukseen? Kysymys ei ole vain ulkonäöstä, tekniikasta, hinnasta, saatavuudesta…… kysymys on myös paljon ostajan omasta historiasta, sillä ostaja tekee paljon päätöksiä ilman loogista harkintaa – varsinkin jos oston kohteena on tuote, joka on jo ennalta tuttu. Siksi brändimarkkinointi ja logon tunnettavuus ovat tärkeitä – voi olla, että koska asiakas muistaa logon niin hyvin ja mitä se merkitsee, ettei asiakas edes mieti etsivänsä vaihtoehtoa, vaan ostaa suoraan muistamansa merkin tuotteen – moni meistä tekee näin, ajattelematta.
Markkinointi ja mainonta lehtikin kirjoitti vuonna 2017 yrityksen tunnettavuudesta. Markkinoinnin kummisedäksikin mainitun Peter Druckerin määritelmän mukaan markkinoinnin tehtävänä on auttaa yrityksiä hankkimaan asiakkaita ja pitämään asiakkaat. Pitää myös ymmärtää, että oman logonsa saaminen muistijäljeksi ihmisten muisteihin vie aikaa ja samalla myös rahaa. Pitää olla pitkäjänteinen eikä saa myöskään muutella logon muotoja tai värejä, sillä muistijälki hämärtyy joka kerta, kun logolle tehdään muutoksia.
Omalogo auttaa
Omalogo ja sen kumppanit ER-tuki ja Kettu Markkinointi auttavat paikallisia yrityksiä löytämään itselleen yksinkertaisen, helposti muistettavan ja omaksuttavan logon. Tarvittaessa käytämme ulkopuolista AD-ammattilaista tekemään graafisen työn meidän ja teidän ohjeiden mukaisesti, ja useimmiten meillä on tekijä jo omassa verkostossamme. Kun vihdoin ja viimein logo on saatu tehtyä loppuun, voi OmaLogo tehdä logosta versiot liikkeen ikkunoihin, yrityksen autoihin sekä yrityksen työvaatteisiin – ja toimittaa ja asentaa logot paikoilleen – se kuuluu peruspalveluihin.