Siirry sisältöön
OmaLogo Oy
  • Etusivu
  • Teippaukset
    • Ikkunateippaukset
    • Maitolasi eli etsattu vinyyliteippi
    • Autoteippaukset
    • Muu mainosteippaus
  • Brändäys
    • Mainoskyltit
    • Mainoslakanat ja mainosbannerit
    • Tekstiilipainatus – t-paidat, hupparit, takit, housut, työvaatteet, sporttivaatteet
      • Työvaatteet
      • Esimerkkituotteita
  • Palvelut
    • Sisustustarrat kotiin ja toimistoon
    • Ikkunakalvoitus
    • Kotisivut – sähköposti – domain – mainonta
    • Suunnittelu
    • Aineistovaatimukset
    • Verkostot
  • Yhteydet
    • OmaLogo Oy
    • Asiakkaat
    • Tietosuojaseloste
  • Hinnasto
    • Reklamointi
  • Uutisia – luettavaa
    • Services
  • Verkkokauppa

Logojen maailma ja logojen merkitys markkinoinnissa

03/11/2025 kirjoittaja OmaLogoOy

Omalogo Oy on nimenä hieman harhaanjohtaja. Yrityksen toimintaan ei kuulu varsinaisesti logojen suunnittelu, joskin muutamia on vuosien varrella asiakkaille luotu. Sen sijaan Omalogo painattaa asiakkaiden logoja vaatteisiin, tulostaa niitä tarroille, julisteisiin sekä luo autoteippauksia ja ikkunakalvotuksia asiakkaiden logoilla, jotta asiakkaan brändi ja nimi tulisi paremmin esille. Parhaat logot ovatkin sellaisia, jotka toimivat kaikissa näissä tilanteissa yksiselitteisin hyvin ilman, että Omalogo joutuu painossa muokkaamaan itse logoa. Mutta millainen on hyvä logo, ja mitä se tarkoittaa käytännössä?

Logot ja muistimme

Mitä yksikertaisempi logo on, sitä paremmin se jää mieleemme ja luo muistiimme muistijäljen, joka muistuttaa itsestään tarpeen niin tullessa. Tunnistamme useimmat automerkit niiden logoista, samoin kuin monet kodin elektroniikka tuotteet ja erilaiset muut arkiset käytössä olevat tavaramme tunnistamme myös logoista – nämä logot ovat useimmiten yksinkertaisia, jotta me muistaisimme ne.

Samalla tavalla toimii pelien maailma, on logo sitten Kasinohai, Battlefield, PUBG, Playstation tai vaikkapa Ubisoft, jokainen logo voi kertoa meille heti sen nähdessämme, mistä on kyse. Tämä onkin logojen tehtävä, aluksi ne muodostavat pienen muistijäljen, mutta mitä enemmän käytämme logoon liittyen tuotteiden kanssa aikaa, sitä vahvempi tuosta muistijäljestä tulee. Pelien maailmassa logon tunnistettavuus on merkittävä kilpailutekijä.

Muistijäljen merkitys nousee esille monissa eri paikoissa. Se nousee silloin, kun tarvitsemme itse jotain, tai kun ystävämme kysyy meiltä apua. Muistimme sopukoissa on miljoonia vastauksia erilaisiin kysymyksiin ja jokainen vastaus perustuu jossain vaiheessa elämäämme näkemäämme asiaan, joista monet pohjautuvat jollekin logolle.

Logon sijaitessa yrityksen työvaatteissa, muodostaa sen sitä kautta ”huomaamattoman” muistijäljen vahvistamisen. Tuttu logo oikeassa paikassa – yritys kiittää ja markkinointi toimii.

Hyvän logon perusta

Yrityksen ulkoasu ja identiteetti rakentuvat usein yhden pienen, mutta sitäkin merkittävämmän graafisen elementin ympärille. Tämän tunnuksen merkitys on valtava, sillä logo toimii brändin kasvoina, jotka tervehtivät asiakasta ensimmäisenä kaikissa kohtaamispisteissä. Onnistunut logo kiteyttää yrityksen tarinan ja arvot muutamaan visuaaliseen muotoon, mikä tekee siitä kaiken muun viestinnän perustan. Tämän vuoksi sen suunnitteluun kannattaa panostaa aikaa ja resursseja, sillä huolellisesti tehty tunnus maksaa itsensä takaisin luottamuksena ja tunnistettavuutena.

Hyvän logon ei ole pakko kertoa kaikkea kerralla, sen tehtävänä on vain muodostaa edellä kerrottu muistijälki, siksi siihen ei pidä lisätä liikaa elementtejä tai kertovia ominaisuuksia. Hyvä logo voi muodostua minuuteissa, tai sen luomiseen voi kulua viikkoja – jokainen logoprojekti on omanlaisensa, kysyt asiaa sitten keneltä tahansa graafiselta logosuunnittelijalta.

Logo ei ole koskaan vain kaunis kuva tai koriste, vaan se on strateginen työkalu markkinoinnissa. Se erottaa yrityksen kilpailijoista ja luo välittömästi mielikuvan yrityksen luonteesta ja ammattitaidosta. Asiakkaat muodostavat mielipiteensä brändistä sekunneissa, joten visuaalisen ensivaikutelman täytyy olla kohdallaan.

Kannattaa myös ymmärtää, ettei logo välttämättä jää kerrasta mieleen – muistijälki alkaa syntyä, mutta se vaatii vahvistamista. Siksi myös markkinoinnissa tärkeätä on toisto – ilman toistoa ei synny vahvistuvaa muistijälkeä.

Logo on tunnus, joka tiivistää koko brändin

Hyvän logon perusta lepää muutamissa universaaleissa suunnitteluperiaatteissa, jotka eivät ole muuttuneet vuosien saatossa. Nämä periaatteet varmistavat, että logo pysyy toimivana ja relevanttina riippumatta alati muuttuvista visuaalisista trendeistä.

Yksi keskeisimmistä vaatimuksista on logon yksinkertaisuus, sillä mutkikas muotoilu tekee siitä vaikeasti muistettavan. Vähemmän on usein enemmän logomaailmassa, koska liian monet yksityiskohdat sekoittuvat helposti epäselväksi mössöksi pienemmissä koissa. Yksinkertainen tunnus on helpompi lukea ja se säilyttää tunnistettavuutensa, vaikka koko pienenisi puhelimen näytöllä olevaan kuvakkeeseen. Yksinkertainen linjaus luo myös selkeyttä ja antaa logolle enemmän visuaalista voimaa.

Toinen ratkaiseva tekijä on mieleenpainuvuus, joka syntyy usein yksinkertaisuuden ja uniikin oivalluksen yhdistelmästä. Tehokas logo jättää katsojaan muistijäljen, eikä se uppoa visuaaliseen taustakohinaan muiden merkkien joukkoon. Mieleenpainuva tunnus saavutetaan usein sisällyttämällä logoon jokin yllättävä tai omaperäinen elementti, joka saa ihmiset pysähtymään hetkeksi. Tällainen oivallus voi olla esimerkiksi muodon ja sisällön välinen kekseliäs yhteys, joka kuvaa osuvasti yrityksen toimialaa. Sen ei kuitenkaan tarvitse lähteä kikkailemaan tällä toimialatunnistettavuudella – joskus logot vain syntyvät.

Kolmas kriittinen elementti on ajattomuus, joka takaa, että logo kestää aikaa eikä näytä vanhanaikaiselta muutaman vuoden kuluttua. Uusimpia trendejä on aina hyvä tuntea, mutta niitä on syytä välttää logon ydinmuotoilussa. Ajaton logo auttaa brändiä rakentamaan pitkäkestoista luottamusta, koska se viestii vakaudesta ja pysyvyydestä. Klassiset ja selkeät ratkaisut säilyttävät uskottavuutensa, mikä on pitkäjänteistä toimintaa tavoittelevalle yritykselle elintärkeää. Monet vanhat yritykset ovat kuitenkin viime vuosina lähteneet muokkaamaan logojaa, eikä muokkaus ole aina onnistunut. Nykysukupolvi johtajia on saattanut miettiä yrityksen logon olevan ajan myötä kulunut ja nuhruinen ja se pitää muuttaa. Tällöin aloitetaan usein alusta myös alussa puhumamme muistijälki, ihmiset muistavat vanhan logon – joskus logomuutos on niin pieni, ettei se haittaa, kuten Suomessa Finnair, mutta joskus uusi logo on liian moderni, ja vanhemmat asiakkaat saattavat jopa alkaa välttää yrityksen kanssa asiointia. Heistä voi tuntua, että yritys on hakemassa liian modernia linjaa, ja logon muutoksella viestittävät vanhoille asiakkaille vääränlaisen tunteen.

Värien viestintä ja kirjasimen eli fontin tyyli

Värimaailma ja typografia ovat elementtejä, jotka luovat logon tunnelman ja vahvistavat brändin viestiä kohderyhmälle. Värit eivät ole sattumaa, vaan niillä on syvällinen psykologinen merkitys, joka vaikuttaa siihen, miten yleisö brändin kokee.

Esimerkiksi sininen väri symboloi usein luottamusta, ammattimaisuutta ja vakautta, minkä vuoksi sitä käyttävät lukuisat pankit ja teknologiayritykset. Punainen puolestaan viestii energiaa, intohimoa ja saa huomion heräämään nopeasti, kun taas vihreä kytkeytyy usein luontoon, kestävyyteen ja hyvinvointiin. Oikein valittu väripaletti tukee logon sanomaa, mutta usein on parasta rajoittaa käytettävien värien määrä kahteen tai kolmeen, jotta kokonaisuus pysyy selkeänä. Värimaailman täytyy toimia moitteettomasti sekä digitaalisessa että painetussa muodossa, mutta myös mustavalkoisena versiona.

Kirjasimen valinnassa tärkeintä on muistaa, että sen pitää toimia kaikissa yhteyksissä, niin painettuna logona vaatteessa, yrityksen nettisivuilla kuin myös muissa medioissa, mitä yritys saattaa käyttää.

Monikäyttöisyys ja käytännöllisyys vaaditaan

Logon ehdoton vaatimus on sen monikäyttöisyys eli skalautuvuus, mikä tarkoittaa sen toimivuutta kaikissa mahdollisissa käyttöympäristöissä. Logoa käytetään pienistä profiilikuvista suuriin mainostauluihin, joten sen täytyy säilyttää selkeytensä ja laadukkuutensa koosta riippumatta. Ammattimaisesti tehty logo toteutetaan aina vektorigrafiikkana, jotta se on skaalattavissa mihin tahansa kokoon laadun siitä kärsimättä.

Hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi on yhtä tärkeää tietää, mitä tulee välttää, kuin tietää, mitkä ovat hyvän suunnittelun periaatteet. Monet yritykset tekevät samankaltaisia virheitä logonsa kanssa, mikä saattaa heikentää brändin uskottavuutta ja tunnistettavuutta. Näiden sudenkuoppien välttäminen varmistaa, että tunnus jää mieleen positiivisella tavalla ja tukee yrityksen tavoitteita.

Tässä ovat asiat, joita tulee välttää logon suunnittelussa:

  1. Liiallinen monimutkaisuus: Vältä liian pieniä yksityiskohtia ja monimutkaisia kuvioita, jotka katoavat, kun logoa pienennetään.
  2. Trendien orjallinen seuraaminen: Älä nojaa liikaa ohimeneviin trendeihin, sillä ne vanhentavat logon ulkonäön nopeasti.
  3. Kliseiset kuvastot: Vältä visuaalisia kliseitä, kuten perinteisiä hehkulamppuja ”idean” symbolina tai lennokkaita lintuja ”vapauden” ilmaisijana, sillä ne tekevät logosta persoonattoman.
  4. Liian monta väriä: Rajoita väripaletti kahteen tai kolmeen, jotta logosta ei tule sekava.
  5. Epäselvä typografia: Valitse selkeä ja luettava fontti, joka toimii niin verkossa kuin printissäkin.
  6. Skaalautumattomat tiedostomuodot: Varmista, että logo on toteutettu vektorimuodossa, jotta sen kokoa voi muuttaa laadun kärsimättä.

Hyvin suunniteltu ja ajaton logo on siis paljon enemmän kuin pelkkä grafiikka; se on koko yrityksen identiteetin keskipiste ja pitkän tähtäimen luottamuksen perusta. Se on hiljainen myyntipuhe, joka jatkaa brändin tarinan kertomista kaikilla alustoilla, vuosikymmenestä toiseen. Panostus laadukkaaseen suunnitteluun on panostus yrityksen tulevaisuuteen.

Jaa tämä:

  • Click to email a link to a friend(Avautuu uudessa ikkunassa) Sähköpostitse
  • Jaa Facebookissa(Avautuu uudessa ikkunassa) Facebook
  • Tulosta(Avautuu uudessa ikkunassa) Tulosta
  • Click to share on X(Avautuu uudessa ikkunassa) X
  • Jaa Pinterest palvelussa(Avautuu uudessa ikkunassa) Pinterest
Kategoriat brändäys, Luettavaa Avainsanat logo, markkinointi
Yrityslahja joka jää mieleen: Näin painatat oman logon laadukkaisiin tuotteisiin

Tilaa verkkokaupastamme

Tilaa verkkokaupasta!

Tarjouspyyntö

Go back

Your message has been sent

Warning
Warning
Warning
Warning.

Uusimmat tarjoukset ja jutut

  • Logojen maailma ja logojen merkitys markkinoinnissa
  • Yrityslahja joka jää mieleen: Näin painatat oman logon laadukkaisiin tuotteisiin
  • Värien ja opasteiden kieli liiketiloissa – miten ohjaus, myynti ja selkeys kulkevat käsi kädessä
  • Luonnonläheinen lahjaidea: tutustu Aarni-tuotteisiin nyt myös OmaLogo Oy:n kautta
  • Kunnollinen kilpailu maailmanlaajuisten tuotemerkkien kanssa: mitkä ovat Hobby Hallin vahvuudet verrattuna maailmanlaajuisiin jättiläisiin Ebayhin ja Amazoniin?
  • Kryptokaupan uudet markkinapaikat
  • Työvaatteet logoilla myös hoivapalveluihin
  • Logoilla varustetut työvaatteet – tehokas työkalu näkyvyyteen ja yhtenäisyyteen

Arkisto

  • marraskuu 2025
  • lokakuu 2025
  • syyskuu 2025
  • elokuu 2025
  • kesäkuu 2025
  • toukokuu 2025
  • huhtikuu 2025
  • maaliskuu 2025
  • helmikuu 2025
  • tammikuu 2025
  • joulukuu 2024
  • lokakuu 2024
  • elokuu 2024
  • heinäkuu 2024
  • toukokuu 2024
  • huhtikuu 2024
  • maaliskuu 2024
  • helmikuu 2024
  • tammikuu 2024
  • joulukuu 2023
  • marraskuu 2023
  • lokakuu 2023
  • syyskuu 2023
  • elokuu 2023
  • heinäkuu 2023
  • kesäkuu 2023
  • toukokuu 2023
  • maaliskuu 2023
  • tammikuu 2023
  • lokakuu 2022
  • syyskuu 2022
  • elokuu 2022
  • heinäkuu 2022
  • toukokuu 2022
  • huhtikuu 2022
  • helmikuu 2022
  • tammikuu 2022
  • joulukuu 2021
  • marraskuu 2021
  • lokakuu 2021
  • syyskuu 2021
  • elokuu 2021
  • heinäkuu 2021
  • kesäkuu 2021
  • toukokuu 2021
  • huhtikuu 2021
  • maaliskuu 2021
  • helmikuu 2021
  • marraskuu 2020
  • lokakuu 2020
  • syyskuu 2020
  • elokuu 2020
  • heinäkuu 2020
  • kesäkuu 2020
  • toukokuu 2020
  • huhtikuu 2020
  • maaliskuu 2020
  • helmikuu 2020
  • tammikuu 2020
  • joulukuu 2019
  • marraskuu 2019
  • lokakuu 2019
  • syyskuu 2019
  • elokuu 2019
  • heinäkuu 2019
  • kesäkuu 2019
  • toukokuu 2019
  • maaliskuu 2019
  • helmikuu 2019
  • tammikuu 2019
  • joulukuu 2018
  • marraskuu 2018
  • lokakuu 2018
  • syyskuu 2018
  • elokuu 2018
  • kesäkuu 2018
  • toukokuu 2018
  • huhtikuu 2018
  • maaliskuu 2018
  • helmikuu 2018
  • tammikuu 2018
  • joulukuu 2017
  • marraskuu 2017
  • lokakuu 2017
  • syyskuu 2017
  • heinäkuu 2017
  • kesäkuu 2017
  • toukokuu 2017
  • huhtikuu 2017
  • maaliskuu 2017
  • helmikuu 2017
  • tammikuu 2017
  • joulukuu 2016
  • marraskuu 2016
  • lokakuu 2016
  • syyskuu 2016
  • elokuu 2016
  • heinäkuu 2016
  • kesäkuu 2016

Tilaa verkkokaupastamme

Tilaa verkkokaupasta!

Tarjouspyyntö

Go back

Your message has been sent

Warning
Warning
Warning
Warning.

Tykkää meistä

Tykkää meistä

Uutisia

  • Logojen maailma ja logojen merkitys markkinoinnissa
  • Yrityslahja joka jää mieleen: Näin painatat oman logon laadukkaisiin tuotteisiin
  • Värien ja opasteiden kieli liiketiloissa – miten ohjaus, myynti ja selkeys kulkevat käsi kädessä
  • Luonnonläheinen lahjaidea: tutustu Aarni-tuotteisiin nyt myös OmaLogo Oy:n kautta
  • Kunnollinen kilpailu maailmanlaajuisten tuotemerkkien kanssa: mitkä ovat Hobby Hallin vahvuudet verrattuna maailmanlaajuisiin jättiläisiin Ebayhin ja Amazoniin?
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.

To find out more, including how to control cookies, see here: Evästekäytäntömme

OmaLogo Oy

OmaLogo Oy on erikoistunut yritysten brändäykseen ja sen esille tuomiseen: ikkuna-ja autoteippaukset, vaatemerkinnät, logot. Tutustu ja ota yhteyttä, ja katsotaan miten saamme teidät paremmin esille.

Sivustolinkkejämme

  • Etusivu
  • Verkkokauppa
  • Mainosteippaukset
  • Mainoslakanat ja mainosbannerit
  • Työvaatteet
  • Palvelut
  • Yhteystiedot

Omalogo Oy, Kalkkipetteri, Kievarintie 23, 08700 Lohja

Toimistohotelli Kalkkipetteri sijaitsee Lohjalla Virkkalassa. Internetin karttahaku löytää meidät osoitteella Kievarintie 23, Lohja (Virkkala). Kalkkipetterin toimistohotelli on heti ennen pääporttia oikealle – pikku portin läpi ja 100 m olet toimiston pääoven edessä. Me olemme "takapuolella"
Katso Google kartta

© 2025 OmaLogo Oy • Built with GeneratePress