Ikonisia symboleita sinun logoosi

Logoja on monenlaisia. Useimmiten niiden tarkoituksena on tuoda oma yritys, tavaramerkki tai tuote esiin kiinnostavalla tavalla. Logo on tärkeä osa sinun brändiäsi. Monet käyttävät logossa tuttuja elementtejä, joita on muokattu juuri omaan käyttöön sopivaksi. Tuttuus onkin markkinoinnissa tehokas keino. Mikäli kuluttaja kokee logoa tutuksi itselleen, hän kokee yhteenkuuluvuutta siihen ja siten todennäköisemmin ostaa tarjoamasi palvelua tai tuotetta.

Logo on tärkein tunnuksesi, jota tulet käyttämään käyntikorteissa, mainosmateriaalissa ja sähköisissä medioissa. Muista, että tunnetut logot edustavat yritystä tai brändiä pitkään. Varmaan itsekin yhdistät esimerkiksi keltaisen pyöreän M-kirjaimen välittömästi erääseen tiettyyn hampurilaisketjuun. Saattaa jopa olla, että koet olosi yhtäkkiä nälkäiseksi… Logot vaikuttavat erityisesti alitajuntaamme ja mieleenpainuvimmat saavat asiakkaan palaamaan tuotteen pariin yhä uudelleen.

Tänään käsittelemme sitä, miten voit alkaa rakentamaan omaa logoasi hyödyntämällä jotain valmiiksi tunnettua kuviota. Mieti tarkkaan, mitä haluat kertoa logollasi. Minkälaisen mielikuvan haluat luoda sillä? Tutkaile sen jälkeen tunnettuja symboleita tai kuvioita ja pohdi, voisivatko nämä ilmentää sitä mielikuvaa, minkä haluat logosi edustavan.

Omenasymboli

Omena on monimerkityksellinen symboli. Jo Raamatussa viitataan tiedon puun omenaan, jota syötyään Aatami ja Eeva karkotettiin paratiisista. Omena johti ihmiskunnan valaistumiseen kaikesta siitä, mitä maailma sisältää.

Fyysikko, matemaatikko, tähtitieteilijä, alkemisti ja filosofi sir Isaac Newton puolestaan kiinnitti 1600-luvulla huomiota puusta putoavaan omenaan. Hän sai siitä inspiraation ja loi käänteentekevän teoriansa painovoimasta.

Nykypäivän tunnetuimpia omenasymboleita lienee kuitenkin Applen puraistu omena. Yhden selityksen mukaan omena on kunnianosoitus modernin tietojenkäsittelyn uranuurtajalle Alan Turingille. Turing itse kuoli haukattuaan palan myrkytetystä omenasta.

Kirsikat

Jos omenalla viitataan ihmisen tiedon haluun, niin kirsikoilla puolestaan kuvataan ihmisen maallisempia himoja. Kirsikkapuu on upea keväällä kukkiva kasvi, jonka hedelmät ovat kypsyessään herkullisen makeita. Kuka tahansa niiden tummasta punaisesta väristä nauttiva ei voi olla yhdistämättä näitä syvään ihmisten väliseen rakkauteen. Sosiaalisissa mediassa kirsikoita voikin käyttää osoittaakseen, että on parisuhteessa.

Kirsikat eivät vain symboloi kauneutta, vaan kirsikkapuiden kukkiminen on yhteinen juhlan aihe. Kirsikoiden uskotaan tuovan onnea ja vaurautta, sillä niiden eliksiiri antoi muinaisessa mytologiassa juojalleen ikuisen elämän.

Klassisissa hedelmäpeleissä kirsikat ovat myös himottavia, sillä ne yleensä merkitsivät pienempää tai vähän suurempaa voittopottia. Nykyään näitä hedelmäpelejä voi pelata myös nettikasinossa, joiden kolikkopelien symboliikka vastaa alkuperäisiä pelejä. Hedelmäpeliä pyöräyttämällä jo kahdella kirsikalla voi saada ilmaiskierroksia. Varsinainen päävoitto kolahtaa taskuun mikäli pelaaja saa viisi punaista kirsikkaa ruutuun.

Luku 7

Monelle numero 7 on onnenluku. Tosiasiassa tällä luvulla on erityisen voimakas symboliikka numerologiassa. Kohtaamme tätä lukua päivittäin: viikossa on 7 päivää, sateenkaaressa on 7 väriä, planeettoja on 7, maailmassa on 7 ihmettä jne. Monissa kulttuureissa ja uskonnoissa numero 7 on pyhä luku, johon liitetään yliluonnollisia, henkisiä ja jopa ikuisuuden piirteitä.

Perinteisissä kolikkopeleissä numero 7 on avain onneen ja päävoittoon. Toisaalta peilin rikkomisesta ajatellaan joutuvan nimenomaan seitsemän vuoden epäonnen kierteeseen. Tämä kaksijakoisuus juontaa juurensa muinaiseen Egyptiin, jossa numero 3 symboloi yliluonnollista ja numero 4 puolestaan maallista maailmaa. Näiden summa 7 on siten yhdistelmä näistä kahdesta, paikka näiden kahden maailman välillä, edustaen sekä elämää että kuolemaa.

Käyttäessäsi lukua 7 osana logoasi, luot vahvoja mielikuvia. Asiakkaasi pääsee ”seitsemänteen taivaaseen” avullasi tai kohtaa ”seitsemän vuoden epäonnen”. Suunnittele logosi siis huolellisesti ja pyydä tarvittaessa asiantuntijalta apua, jotta saat itseäsi parhaiten kuvaavan logon ja luot uniikin ja vahvan brändin. Meidän avullamme onnistut varmasti.