Nettikasinot, markkinointi ja sosiaalinen media – vinkkejä yrityksille

Samalla kiihtyvällä tahdilla, kun liiketoiminta meni nettiin, on se siirtynyt netin puolella mobiiliin ja samanaikaisesti on sosiaalisen median kanavien merkitys päivittäisessä arkielämässä lisääntynyt. Monet meistä, jotka ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa, tietävät, että ihmiset kertovat kaikenlaisia asioitaan välillä todella avoimesti sosiaalisen median kanavoissa. Sosiaalisen median kanavista on tullut myös suoramyyntikanava ihmisille, mutta kuitenkin on yrityksiä, jotka vieläkään eivät ymmärrä, että nämä digitaaliset kanavat ovat hyödyllisiä myös yritystoiminnalle.

Voidaan sanoa, että 2010-luku oli sosiaalisten kanavien kuten Facebook, Instagram, Youtube, WhatsApp yms todellinen läpimurtoaika ja viimeiset vuodet vuosikymmenestä toivat mobiilisovellukset osaksi tavallisenkin kansalaisen arkea – mutta miten esimerkiksi netticasinot ja muut yritykset ovat ottaneet tämän huomioon, tai miten mikä tahansa yritys voi markkinoida itseään toimivasti näissä kanavissa.

Sosiaalisen median mahdollisuudet

Sosiaalinen media on nimenomaan nimensä mukaisesti sosiaalista toimintaa, eli se tarkoittaa vuorovaikutteellisuutta – ei siis vain sitä, että kerran vuodessa laitetaan firman Facebook-sivulle toivotus hyvää Juhannusta, ja sitten se toinen päivitys juuri ennen joulua, jossa samalla toivotellaan hyvää Uutta Vuotta.  Tällainen toiminta ei ole suunnitelmallista sosiaalisen median hyväksikäyttöä, vaan tämä on sitä ”kun kaikki muutkin ovat siellä”-toimintaa.

Sosiaalisessa mediassa ovat asiakkaat lähes päivittäin saatavilla omien harrastustensa tai mielenkiintonsa kautta ja siksi yrityksen sosiaalisen median sisällön pitäisikin olla jotain sellaista, joka resonoi ihmisissä, saa aikaan tunteita, ajatuksia ja kommentteja.

Nettikasinoiden osalta sosiaalisen median kautta voidaan näyttä videoiden avulla, miten erilaisia pelejä pelataan tai voidaan julkaista arvosteluja peleistä, pelistudioista tai ajatuksia alan tulevaisuudesta. Osa teekin tätä jo tänä päivänä, osa vasta suunnittelee.

Ole aktiivinen

Meillä mainosteippaamolla on käytössä sekä Facebook että Instagram, joista päivitämme Facebook sivuamme käytännössä päivittäin lataamalla näkyville kuvia niistä töistä, joita olemme sinä päivänä tehneet. Meillä ei ole kilpailuja tai muutakin erikoista, mutta haluamme näyttää, että olemme töissä arkipäivisin ja teemme kaikkea mahdollista, mikä liittyy yritysten ulkoiseen näkyvyyteen. Sitten täällä kotisivuilla kerromme asioista enemmän sanallisesti näin artikkeleiden kautta. Olemme siis aktiivisia päivittäisellä tasolla.

Nettikasinoiden maailmassa osa nettikasinoista on ottanut jo nyt sosiaalisen median kanavia hyvin käyttöönsä ja tuottanut esimerkiksi YouTube videoita tai tehnyt sosiaalisen median kanavien erilaisten vaikuttajien kautta vaikuttajamarkkinointia, mutta paljon on vieläkin tekemättä. Nettikasinoiden kanssa tilanne on sellainen, että vasta viimeiset pari vuotta on alan kilpailu oikeasti tiukentunut ja markkinat alkavat olla Euroopassa jo hyvin jaetut ja nyt vasta aletaan oikeasti tuottaa pelin oheen sellaisia lisäpalveluita, joilla vanhat olemassa olevat asiakkaat saadaan pysymään kiinnostuneina juuri siitä kasinosta, millä he ovat tähän asti pelanneet. Sillä yhtä nopeasti, kun asiakas löytää teidät, löytää asiakas uuden toimittajan, jos ette ole häntä muistanut.

Tämä muistaminen toimii kaikilla toimialoilla, vain tyyliin Alko on Suomessa sellainen operaattori, jonka ei tarvitse välttämättä itsestään muistuttaa – vaikkakin nykyään paljon haetaan alkoholijuomia myös lahden toiselta puolelta.

Suunnitelmallisesti omilla vahvuuksilla

Koska sosiaalisen median kanavia on paljon, jokaisen yrityksen tulee valita omien resurssien mukaisesti se yksi tai ne muutamat, joille yritys aikoo aktiivisesti tuottaa suunnitelman mukaista sisältöä. Vaikka yritys sitten valitsisi vain yhden kanavan, kannattaa sen käyttö ja päivitykset oikeasti tehdä suunnitelmallisesti ja siten, että päivittämisillä on joku selkeä tavoite. Tavoite olisi paras, jos sen saisi liitettyä myynninkehitykseen eikä vain siihen, että saadaan lisää seuraajia.

Tärkein vinkki jokaiselle yrittäjälle on, että sosiaalista mediaa ei pidä aliarvioida. Jokainen ostaja on ihminen ja jokaisella yrityksellä on kerrottavaa omasta yrityksestään, sen palveluista ja tuotteista. Mutta katsantokanta on parempi ottaa sieltä asiakaspuolelta, eli mitä niillä palveluilla ja tuotteilla voi tehdä ja tuoda esille nimenomaan sitä puolta sekä sosiaalisen median päivityksissä että omilla kotisivuilla.