Yrityksen brändi ja imago
Yrityksen logollisen vaatetuksen suunnittelun lähtökohtana tulisi olla yrityksen brändi ja imago. Tämä tarkoittaa sitä, että vaatetuksen tulisi heijastaa yrityksen arvoja, visuaalista identiteettiä ja sitä, mitä yritys haluaa viestiä ulospäin. Esimerkiksi, jos yritys panostaa ympäristöystävällisyyteen, voisi sen valita vaatetuksen, joka on valmistettu kestävistä materiaaleista.
Tämä vaihe voi vaatia yhteistyötä markkinointi- ja suunnittelutiimien välillä. On tärkeää ymmärtää, mitä logon ja värien käyttö vaatteissa viestii ja miten se sopii yhteen yrityksen muiden visuaalisten elementtien kanssa. Tämä vaikuttaa lopulta siihen, miten yritys nähdään julkisuudessa ja miten se koetaan asiakaskohtaamisissa.
Budjetin asettaminen
Ennen suunnittelun aloittamista on tärkeää määrittää budjetti. Kustannukset voivat vaihdella suuresti riippuen materiaaleista, valmistajasta ja muista tekijöistä. On myös hyvä huomioida, että laadukkaammat materiaalit ja yksityiskohdat voivat nostaa kustannuksia, mutta samalla ne saattavat kestää pidempään ja näyttää paremmilta. Meiltä kannattaa kysellä tarjousta jo parista paidasta, tai sitten tarpeen mukaisesti kymmenistä tai sadoista huppareista, takeista, paidoista, lippiksistä.
Päätös budjetista tulisi tehdä realistisesti ja se tulisi suhteuttaa yrityksen kokoon ja tarpeisiin. Onko vaatetus tarkoitettu vain messuja ja tapahtumia varten, vai onko se osa päivittäistä työasuvalikoimaa? Budjetin asettaminen auttaa karsimaan vaihtoehtoja ja keskittymään olennaiseen suunnitteluvaiheessa.
Materiaalin valinta
Materiaalin valinta on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun suunnitellaan yrityksen logollista vaatetusta. Materiaalin tulee olla mukava päällä, kestävä ja helppohoitoinen. Eri työympäristöillä on myös eri vaatimukset: esimerkiksi ulkotyössä tarvitaan säänkestäviä materiaaleja, kun taas toimistoympäristössä voidaan panostaa enemmän ulkonäköön.
Materiaalin valinnassa on hyvä ottaa huomioon myös ympäristönäkökulma. Kestävät ja ekologiset materiaalit ovat yhä enemmän suosiossa, ja ne voivat olla myös osa yrityksen ympäristöstrategiaa. Tämä voi olla erityisen tärkeää, jos yritys haluaa viestiä kestävistä arvoistaan.
Suunnittelu ja prototyyppi
Kun perusasiat kuten budjetti ja materiaalit on päätetty, voidaan siirtyä varsinaiseen suunnitteluun. Tässä vaiheessa voi olla hyvä tehdä yhteistyötä ammattisuunnittelijan tai suunnittelutoimiston kanssa. He voivat auttaa visuaalisten elementtien, kuten värien, muotojen ja logon sijoittelun kanssa.
Prototyypin valmistus on suositeltavaa ennen lopullisen tuotantopäätöksen tekemistä. Tämä antaa mahdollisuuden testata vaatetusta käytännössä ja tehdä tarvittavia muutoksia ennen suurta investointia. Prototyyppi voi myös toimia eräänlaisena pilottitesteinä henkilökunnan keskuudessa, jotta saadaan palautetta ja tehtyä mahdollisia korjauksia.
Muita huomioitavia tekijöitä
Tässä vielä joitain muita huomioitavia tekijöitä:
- Työntekijöiden mielipiteet: On hyvä ottaa huomioon myös henkilökunnan toiveet ja tarpeet.
- Monikäyttöisyys: Onko vaatetus sellaista, että sitä voi käyttää monissa eri yhteyksissä?
- Säilyvyys: Kuinka pitkään vaatetus säilyy hyvänä? Onko se ajatonta vai sidottu tiettyyn kauteen tai trendiin?
- Jälleenmyynti ja kierrätys: Onko vaatteille mahdollista keksiä uusiokäyttöä tai voivatko ne päätyä kierrätykseen?
Arviointi ja seuranta
Kun vaatetus on otettu käyttöön, on tärkeää arvioida sen onnistumista. Tämä voi tarkoittaa palautteen keräämistä sekä työntekijöiltä että mahdollisesti myös asiakkailta. Onko vaatetus toiminut halutulla tavalla, ja mitä asioita voitaisiin vielä parantaa?
Seurannan avulla voidaan myös arvioida vaatetuksen kestävyyttä ja käytännöllisyyttä. Tämä tieto on arvokasta, kun suunnitellaan tulevaisuuden hankintoja ja päätetään, tarvitaanko esimerkiksi uusia malleja tai materiaaleja.