
Yrityksesi myynti ja toiminta voivat toimia kokonaan kivijalkaliikkeen kautta, mutta tästä huolimatta nettinäkyvyys on muodostunut erittäin tärkeäksi ominaisuudeksi joka ikiselle nykyaikaiselle yritykselle. Suurin syy tähän on se, että asiakas on jo valmiina netissä ja käyttää nettiä hyväkseen ennen ja jälkeen ostopäätöksen.
Jos yrityksesi nimi ei hypähdä esiin silloin kun potentiaalinen tai nykyinen asiakas kirjoittaa sen nimen hakupalveluun, se herättää välittömästi epäilyksiä ja hyvin suurella todennäköisyydellä päättyy siihen, että asiakas tekee seuraavan oston jostain toisesta yrityksestä. Nettinäkyvyys herättää luottamusta ja on melkeinpä pakollista.
Toisaalta jotkut alat toimivat täysin netissä. Tämä ei kuitenkaan sulje pois muuta näkyvyyttä netissä. Esimerkiksi netissä toimivat nettikasinot tarvitsevat tuekseen muuta näkyvyyttä, jota taasen vaikeuttaa myös Suomen lainsäädäntö, joka kieltää niiden markkinoinnin Suomen sisällä.
Verkkosivun sijaan sosiaalisen median kanavat
Verkkosivusto on luonnollisesti tärkeä osa toimintaa ja jonkinlainen perussivusto on aina hyvä olla sekä sitä tulisi ylläpitää. Joillakin aloilla voi kuitenkin olla toimivampaa ylläpitää sosiaalisen median tiliä ja kommunikoida pääsääntöisesti sen kautta. Some on tänä päivänä jokaisen kännykässä jo valmiina. Sieltä asiakas voi löytää tietoa yrityksestä tai sen tuotteista jopa täysin sattumalta kymmenien ehdotettujen videoiden, mainosten ja tilien joukosta.
Kun netissä yleisesti on käytössä SEO-markkinointi eli hakukoneille suunnattu markkinointi, myös sosiaalisessa mediassa on käytössä sama järjestelmä. Kun hakukoneilla markkinointi perustuu enemmänkin asiakkaan käyttämiin avainsanoihin, voidaan sosiaalisessa mediassa kohdentaa mainostusta yhä tarkemmin kohdeyleisölle esimerkiksi sijainnin, elämäntilanteen, mielenkiinnon kohteiden, sukupuolen, iän ja käytettyjen #-tunnisteiden mukaan.
Sosiaalisen median tilit nimittäin kertovat meistä paljon enemmän kuin hakukoneiden tuntema profiilimme. Some-markkinointi on yhtä lailla monipuolisempaa ja edullisempaa: se ei välttämättä tarvitse edes yhtään rahallista panostusta. Tästä huolimatta ensimmäisen sivusto, jolle asiakas lähtee etsimään tietoa uudesta tuotteesta, on juuri hakukanavat kuten Google ja Bing.
Arvostelut ja suositukset ovat yhä tärkeämpiä
Jos yrityksesi tuottaa satoja erilaisia tuotteita tai se kilpailee alalla, jossa on paljon muitakin samanlaisia tuotteita valmistavia yrityksiä, tällöin arvostelut nousevat tärkeään asemaan. Muiden käyttäjien aikaisemmin arvostelema tuote saa tällä tavoin erityisaseman muihin alan vaihtoehtoihin, ja palautteen perusteella johtaa myös useammin juuri kyseisen tuotteen valintaan. Runsaalla negatiivisella arvostelulla on luonnollisesti päinvastainen vaikutus.
Nettisivustolle voidaan täten mahdollisuuksien mukaan lisätä mahdollisuus lisätä kommentteja, mielipiteitä tai palautetta yrityksen palveluista ja tuotteista. Se toimii parhaimpana mainoksena muillekin asiakkaille. Asiakkaiden palautteeseen tulee yhtä lailla reagoida ammattimaisesti ja kohteliaasti, myös negatiiviseen palautteeseen. Yrityksen ei koskaan tule pelätä huonoa palautetta, koska sitä tulee taatusti ainakin jonkin verran.
Pelkkä hyvä palaute ei myöskään ole realistista, joten kommentteina tulisi pyytää myös niitä kehittämisen arvoisia kohtia, joihin on aina hyvä reagoida. Se kertoo siitä, että yritys ymmärtää asiakastaan eikä sillä ole liian suuria luuloja tuotteestaan tai palveluistaan. Yhtä lailla se toimii lähes ilmaisen markkinatutkimuksen tavoin: opit samalla mitä asiakkaasi tarkalleen kaipaa ja mitä tuotekehityksessä voisi seuraavaksi tehdä.
Ilmesty asiakkaan elämään yllättäen
Oletko miettimässä uudenlaisia keinoja mainostaa ja etsit juuri itsellesi sopivaa kohdeyleisöä? Tällöin sosiaalinen media ja varsinkin vaikuttajamarkkinointi voisi olla sinulle ja yrityksellesi sopiva keino. Toisella nimellä influencer-markkinointinakin tunnettu mainostustapa vie tuotteesi juuri sinne missä kohdeyleisösi taatusti vierailee joka päivä: seuraamansa ihmisen some-postauksiin.
Influencer-mainostuksessa maksat valitsemallesi some-tilin haltijalle tietyn suuruisen korvauksen siitä, että hän puhuu ja mainostaa yritystäsi, palvelujasi tai tuotteitasi seuraajilleen. Kriittisin vaihe tässä on kuitenkin se, että valitset vaikuttajan juuri oikein. Hänellä pitää olla tarpeeksi seuraajia (ainakin muutama tuhat tai kymmeniä tuhansia) ja seuraajien pitää olla juuri kohdeyleisöösi sopivia. Valinnassa on hyvä miettiä yrityksesi imagoa ja arvoja sekä verrata niitä vaikuttajan vastaaviin.
Yrityksesi ei kannata ottaa riskiä siitä, että kohujen saattaman vaikuttajan huono maine tarttuu myös yrityksen toimintaan. Onneksi vaihtoehtoja on tänä päivänä runsaasti. Sosiaalisen median kanavien käyttäjien välillä on yhtä lailla eroja. Esimerkiksi TikTok ja Instagram ovat enemmänkin lasten ja nuorten käytössä kun taas aikuiset suosivat enemmänkin Facebookia ja Twitteriä. Yhtä lailla bloggaajat, vloggaajat ja youtuberit ovat oiva vaikuttajaryhmä, joita kannattaa miettiä.
Ole avoin ja rohkea
Asiakas haluaa samaistua asioimansa yrityksen kanssa. Kyseessä voi olla esimerkiksi lähikauppa tai vaikkapa askarteluliike, mutta niistä etsitään myös inhimillisyyttä. Netti on oiva alusta kertoa yrityksesi tarina, esitellä työntekijöitä, päivän rutiineja tai kertoa muuten vain mukavia tarinoita, jotka tekevät yrityksestäsi lähestyttävämmän. Avoimuus ja rehellisyys houkuttelevat ainakin tutustumaan yritykseen, ja monesti myös tukemaan sitä.
Tätä varten et tarvitse mitään erikoisia välineitä tai taitoja. Parhaimmat nettivideot ja yritystarinat ovat syntyneet jokaisen taskusta löytyvällä älypuhelimella sekä oikealla asenteella. Ne voidaan helposti ladata juuri esimerkiksi sosiaaliseen mediaan, jossa voidaan myös pyytää ihmisiä jakamaan postauksia eteenpäin ja täten keräämään itsekin orgaanista seuraajakuntaa. Kivana lisänä voivat olla arvonnat niiden kesken, jotka ovat tykänneet sivuistasi ja jakaneet sitä seuraajilleen. Tällöin palkintona annettava tuote on arvoltaan huomattavasti pienempi kuin saamasi näkyvyys.
Netti on täynnä mahdollisuuksia
Yllä olevat asiat ovat vain pieni osa sitä, miten voit löytää asiakkaasi netistä ja miten asiakkaasi löytävät sinut. Aktiivisuus on tälläkin osin tärkeää ja joskus voi olla tarpeellista luottaa myös ammattiapuun, jos omat keinot tai aika eivät tunnu riittävän. Netin monet mahdollisuudet ovat kuitenkin kallisarvoinen työkalu mille tahansa yritykselle, millä tahansa alalla.