

Markkinoinnin sekä mainonnan tehtävä on yksinkertainen, saada yhteys mahdollisiin ostajiin, asiakkaisiin. Markkinointitoimilla ja jatkuvalla mainonnalla luodaan brändi, yrityskuva, joka parhaimmillaan luo aktiivisen muistijäljen niille ihmisille, jotka mainoksia näkevät. Tässä kaikessa yrityksen logolla on suuri merkitys, ja sillä että yrityksen logosta alkaa kohtuullisen nopeasti muodostua muistijälki näkijänsä muistiin.
Ensin saavutetaan huomio, sitten toiminta
Logon pitää olla tavalla tai toisella mieleenpainuva. Nykyisellään logot pyrkivät yksinkertaisuuteen, helppouteen ja siihen, että niistä jäisi jo ensimmäisellä kerralla jonkinlainen muisto, joka vain vahvistuisi kerta toisensa jälkeen, siksi yrityksen logon tulee säilyä samanlaisena, saman värisenäkin vuodesta toiseen.
Otetaan yksi esimerkki mieliaiheestamme eli nettikasinoista, siellä on nyt kova kilpailu ja eri kasinoiden pitää löytää uusia tapoja päästä mahdollisten uusien asiakkaiden tietoisuuteen eikä kaikilla kuitenkaan ole varaa ostaa mainostilaa jostain Bundesliiga, Valioliiga tai vaikkapa Espanjan La Liga joukkueen pelipaidasta, joten näkyvyys on saatava jollakin muulla tavalla.

Alasta kertova Kasinohai on luonut itselleen logon, joko on sekä mieleenpainuva, että muotokieleltään hyvin nimeen sopiva. Kasinohai tuottaa tietoa rahapelimarkkinoista ja tarjoaa sivustollaan paljon lisätietoja aiheeseen liittyen. Esimerkiksi voit käyttää sivuston tietomäärää ja löydä parhaat nettikasinot ilman rekisteröitymistä pelkästään Kasinohain avulla. Kasinohai itsessään ei ole nettikasino, he vain kirjoittavat aiheesta ja seuraavat sekä tutkivat kasinoiden toimintaa.

Nettikasinoista suurimmilla on etulyönti asema, koska ne ovat jo vuosia olleet esillä urheilumaailmassa tarjoten vedonlyöntiä ja tulleet sitä kautta myös suomalaisille urheilun seuraajille ja pelaajille tutuiksi, mutta tavallinen nettikasino, joka on avattu vasta viime vuosina, joutuu löytämään erilaisia ja uusia tapoja tulla huomatuksi. Siksi onkin tullut paljon teemakohtaisia kasinoita, jotka pyrkivät näkyville omaan teemaansa soveltuvilla logoilla ja väreillä.

Nettikasinoiden maailmassa alkaa olla jo kymmeniä/satoja erilaisia logoa, ja vain harvat voivat niistä päästä sille tasolle, että niiden näkeminen jo yhdistyy suoraan pelaamisen muistoihin ja saa aikaan mielikuvan tarpeesta pelata.

Millainen on hyvä logo?
Hyvä logo on sellainen, joka jää mieleen ja jonka voi yhdistää edelleen logon yrityksen palveluihin tai tuotteisiin. Jotkin logot kuten Adidaksen viivat tai Niken Swoosh ovat kaikkien tiedossa, mutta ne eivät välttämättä heti kerro mistä on kyse. Samoin monien yritysten logot ovat samoja kuin yrityksen nimet, mutta eivät ne välttämättä kerro mitään yrityksen toiminnasta, Elisa, DNA….
Logoilla ja niiden muodoilla ja väreillä on myös maakohtaiset tai maanosakohtaiset kulttuurilliset merkityksensä, jotka on myös joskus huomioitava logoa suunniteltaessa tai sitä vanhasta versiosta digisoitaessa. Me Omalogossa teemme myös logoja. Aiheesta löytyy muuten avoin Aalto Yliopiston maisterin tutkinnon tutkielma vuodelta 2011, jonka on kirjoittanut Leena Seppänen, joka pureutuu todella hyvin logon ajatusmaailmaan ja merkitykseen sekä sen visuaalisuuteen juurta jaksain.
Mikä merkitys logolla on nettimaailmassa?
Netissä käytetään mainoksia samoin kuten muualla maailmassa, ja nopeat sivun alareunoissa, tai sivuilla olevat mainokset tai sosiaalisen median mainokset toimivat parhaimmillaan silloin, kun ne huomataan vaikket oikeasti huomaa niitä. Eli se logo tai väriyhdistelmä, joka tehty omalle yrityksellesi tulee esille mainoksessa, voi hyvinkin käydä että nettiä selaileva ihminen huomaa mainoksesi automaattisesti ja se vahvistaa muistijälkeä, ilman että sivulla vierailija itse edes oikeasti huomaa huomionsa – tämä johtuu siitä, että aivomme prosessoivat todella paljon asioita tietoisuutemme toisella puolella, automaattisesti – siksikin logon tulee olla helposti tunnistettava ja muistettava.
Onko tämä seuraava logo sinusta hyvä, ja jos on niin miksi se on hyvä?

Tai onko tämä seuraava logo jostain syystä huono, vai koetko tämän hyväksi?

Entäs tämä ohilyönti sitten, on tainnut suunnittelija nukkua huonosti edellisen yön kun tällainen on mennyt eteenpäin:

Mistä tietää että logo toimii?
Kun puhutaan liikemerkin lopullisesta hyvä ja huono asetelmasta, pitää muistaa että yksilöillä on meillä aina ovat ajatuksemme ja tunteemme, mutta markkinoinnissa ja sen suuntaviivoja suunniteltaessa ja piirrettäessä, joudumme ajattelemaan ihmisistä kohteita, isona tai rajattuna massana, emme yksilöinä.
Yksittäisissä markkinointikampanjoissa ja mainoksissa voimme lähteä nykyaikana jo rajaamaan asioita paljon yksityiskohtaisemmin, mutta peruskohdassa joudumme ajattelemaan aina massan kautta.
Yrityksen logo on kuitenkin vain osa kokonaisuutta, ja joskus päähuomio voi olla yrityksen omistajia, työntekijä tai yrityksen tuote – mikä se onkaan, kaikki markkinointi ja mainonta tulee olla ennalta suunniteltua, budjetoitua ja sen onnistuminen tulisi analysoida, jotta jatkossa voisi onnistua paremmin tai ainakin olla tekemättä samoja virheitä. Jos joku mainos on toiminut kerran, ei se takaa, että se toimii toisella kertaa(!)