Markkinointi ja nettipalvelut

Oletko yrittäjä, joka yhä vielä saa myyntisoittoja, joiden aiheena ovat ”puhelinluettelot”. Nämä puhelinsoittajat kertovat kyllä jossain vaiheessa puhelua, että kyse on netissä olevista puhelinluetteloista, joihin voi sitten lisämaksusta ostaa lisähakusanoja, joilla sitten yritys olisi paremmin löydettävissä netistä.

Mekin olemme saaneet näitä puheluita ja vastanneet, että emme tee teidän puhelinluettelolla mitään vaan poistakaan vanhat ja väärät tietomme sieltä pois! Sen sijaan, että loisimme kopioita yhteystiedoistamme jollekin hakemistosivustolle, pidämme huolta omasta sivustostamme ja luomme toisille sivustoille linkkejä tietoihimme sopivilla ankkurisanoille, luomme itsestämme kerta toisensa jälkeen rakentuvaa entistä parempaa näkyvyyttä, ilman että olemme ”kiinni” jossain yksittäisessä hakemistossa.

Nettikasinot tekevät tätä samaa omassa markkinoinnissaan. Ne luovat tietoa ja artikkeleita omista palveluistaan ja tarjonnastaan toisille sivustoille, joille tulee linkki tai linkkejä pääsivustolle ja tämä työ johtaa ajan mittaan positiiviseen kokonaisvaikutukseen Googlen osalta.

Sisältö ratkaisee

Ihmiset ja netin käyttäjät käyttävät nettiä muutamaan päätarkoitukseen, joista yksi on viihde ja ajanviete ja toinen on tiedonhakeminen. Hyvin tietoa sisältävät ja ryhmitellyt sivut ovat sellaisia, joista Googlekin tykkää ja mielellään sitten kertoo näistä sivuista kyseistä tietoa etsiville ihmisille. Esimerkiksi Omalogon nämä omat sivut sisältävät paljon erilaisia artikkeleita ikkunateippauksista, ikkunakalvotuksista sekä erilaisista muista teippauksista, mutta toisaalla sivustolla on paljon juttua myös markkinoinnista ja brändäyksestä.

Uudet nettikasinot tuovat myös omaan markkinointiinsa mielellään asioista, joita peleistä ja rahapelaamisesta tykkäävät ihmiset netistä hakevat. Tällaista sisältöä ovat mm. erilaisten kolikkopelien arvostelut, itse kasinoiden arvostelut ja uutisartikkelit aiheeseen liittyen.

Liian moni yrityksen kotisivu on pelkästään keskittynyt myymään yrityksen tuotteita ja palveluita, kertomatta potentiaaliselle asiakkaalle, mihin tuotteita käytetään, tai mitä palveluilta aikaansaadaan.  Se aika mikä käytetään sivuston päivittämiseen, vaikka kuukausittain tuottamalla hyvää ja asiakkaita palvelevaa sisältöä maksaa itsensä 100% varmuudella takaisin asiakaskontakteina. Lopullinen myyntihän on sitten kiinni siitä, osuuko tarve ja tarjonta keskenään ja onko hinnoittelu kohdallaan.

Nopeus ja osuvuus

Google pyrkii auttamaan tietoa etsiviä löytämään hakemansa mahdollisimman nopeasti ja tarkasti. Google käyttää hyödykseen tiedonhakijan oman selaimen sille kertomia ja keräämiä käyttäytymistietoja, joiden avulla Google itseasiassa filtteröi kaikesta saatavilla olevasta tiedosta Googlen mukaan tietoa etsivällä parhaat vastaukset – Google ei siis anna vastauksena kaikkea, ja jokaisen nettisurffarin hakutulos saattaa olla toisistaan erilainen. Jos joskus haluat testata, miten hakusi muuttuu, tee haku selaimen ingognito tilalla, joka estää Googlen hakukonetta saamasta tietoa sinusta tai käyttäytymishistoriastasi.

Yksi esimerkki osuvasta hausta on tuottaa rahapeleistä tietoa etsivälle vaikka Casinohuone arvostelu, joka tarjoaa selkeästi suomenkielellä lisätietoa yhdestä vaihtoehdoista, toisaalla taasen osuva haku voi olla ikkunateippauksia tai ikkunakalvotuksia etsivällä tällä Omalogon sivustolla oleva artikkeli aiheesta.

Markkinointi siirtyi ja siirtyy edelleen nettiin

Sanomalehdet, ulkomainonta, suoramainonta, radio, televisio, flyerit, julisteet, työvaatteet ovat kaikki käypiä markkinointialustoja mille tahansa mainostajalle, mutta näiden oheen tullut internet on tuottanut viimeiset 20 vuotta erilaisia mahdollisuuksia niin isoille kuin pienille toimittajilla ja myyjille. Lisäksi viimeiset vuodet ovat tuoneet pienillekin yrityksille mobiilimarkkinointimahdollisuudet. Kaikki nämä markkinointikanavat ja niiden tarjoavat mahdollisuudet saavat yrittäjän helposti hämilleen, varsinkin jos on sellainen tilanne, että yrittäjä ei ole oikeasti tehnyt minkäänlaista markkinointisuunnitelmaa tai budjetoinut kuluja tai toiveitaan tuloksista. Omalogo, Kettu Markkinointi sekä ER-tuki auttavat paikallisia ja pidemmänkin matkan takana olevia yrityksiä markkinoimaan itseään ja tuotteitaan paremmin, nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa sekä siinä vanhassa, mutta yhä hyvässä ja toimivassa printtimediassa.