Sisältömarkkinointi on kuuma trendi markkinointialalla tällä hetkellä. Mutta vain koska kaikki tekevät sitä, ei tarkoita, että se on helppoa. Hyvän sisällön tuottaminen vie paljon aikaa ja se vaatii huolellista ajattelua.
Onneksesi olemme laatineet 5-vaiheisen oppaan, joka voi auttaa sinua muistamaan tärkeimmät sisältömarkkinoinnin osat. Toivomme, että näiden vinkkien avulla saat enemmän maksavia asiakkaita!
1. Kalibroi
Ennen kuin alat levittämään sisältöä maailmaan, sinun on mietittävä tarkkaan tavoitteitasi, jotka haluat saavuttaa. Toisin sanoen, sinun on kalibroitava ja sinulla täytyy olla KPI-arvot valmiina ennen kuin aloitat markkinointikampanjasi, jotta strategiasi sanoo ohjaa sisältöäsi eikä päinvastoin. Ja sanotun sisällön suhteen muista, että et vain kalibroi kirjoittamaasi sisältöä, vaan myös sävyä, jolla kirjoitat sitä.
Joissain tapauksissa kalibrointisi saattaa kertoa sinulle, että sinun ei tarvitse tehdä paljon sisältömarkkinointia. Sekin on hienoa. Sisältömarkkinointia ei hyödytä kaikkia. Mutta jos uskot sen kannattavan, älä oleta, että sinun täytyy välttämättä palkata muita tuottamaan sisältöä sinulle. Kukaan muu ei nimittäin tiedä tuotteitasi tai ideoitasi paremmin kuin sinä.
2. Luo
Nyt kun olet kalibroinut ja päättänyt edetä markkinointistrategiasi kanssa, sinun on aika tuottaa sisältöä. Sisältöä on kaikkialla – sosiaalisessa mediassa peleissä, videoissa, kirjoissa ja niin edelleen. Sinun ei tarvitse välttämättä laatia kahden vuoden suunnitelmaa etkä tarvitse välttämättä laajaa tuotantotiimiä lyhyen dokumentin tekemiseen. Kun aloitat, sinun täytyy ennen kaikkea olla ketterä, sinun pitää ensiksi selvittää mistä yleisösi pitää ja aloittaa sellaisen sisällön tuottaminen.
Muista kuitenkin, että kun aloitat käymään näitä keskusteluita, et voi aina hallita asioiden kulkemista. Näin tulisikin olla. Sinun tehtävänäsi on olla osa tätä keskustelua, ja niin kauan kuin olet mielenkiintoinen keskustelija, yleisösi tulee nauttimaan läsnäolostasi kaikissa niissä kanavissa, joissa olet mukana.
3. Kuratoi sisältöä
Kuratoinnilla on tärkeä rooli useimmissa sisältökampanjoista ja usein se, mitä jaat muista lähteistä, on yhtä tärkeää kuin sinun luomasi sisältö. Älä oleta, että voit vain tarttua ja jakaa ensimmäisen näkemäsi mielenkiintoisen linkin. Hyvän sisällön löytäminen ja järjestäminen on taito siinä missä muutkin. Usein tehokkaimmat sisältömuodot ovat sellaisia, jotka hyödyntävät uutisia.
Lyhyesti sanottuna näin voit tehdä itsestäsi osan yleistä keskustelua. Ja kun onnistut tuottamaan mahtavan tarinaan, älä vain mainitse sitä kerran ja siirry eteenpäin. On olemassa paljon kustantajia, jotka ovat kiinnostuneita hyvin kerrotuista tarinoista, oli kyse sitten jonkin brändin työntekijästä tai jostain riippumattomasta toimittajasta. Jos olet tuottanut hyvää sisältöä tai hyvän tarinan aiemmin, voit usein muokata tarinaasi uudestaan ja uudestaan saadaksesi mahdollisimman paljon hyötyä materiaalistasi.
4. Kierrätä
Kun olet luonut sisältösi, on aika alkaa levittämään sitä – hyvä sisältö menee hukkaan, jos ihmiset eivät lue sitä. Aivan liian usein tuotemerkit keräävät vain näyttökertoja ajattelematta ketkä tosiasiallisesti näkevät sisällön. Tämä on resepti epäonnistuvalle markkinointistrategialle. Sinun on varmistettava, että oikeat ihmiset näkevät sisältösi, ja se tarkoittaa, että sinun on mietittävä kovasti, mitkä jakelukanavat ovat parhaimpia vaihtoehtoja juuri sinun sisällölle.
Onko yleisösi Pinterestissä? Instagramissa? Katselevatko fanisi videoita? Lukevatko he artikkeleita?
Ennen kuin sinulla on selkeä käsitys siitä, kuinka yleisösi kuluttaa sisältöäsi, sinun on vaikeaa laatia hyvää levittämisstrategiaa. Mutta missä tahansa yleisösi sitten kuluttaa sisältösi, sinun on tehtävä sisältösi jakamisesta mahdollisimman helppoa. Vaikka digitaalisen markkinoinnin automaatio voi auttaa sinua sisältösi jakamisessa, älä hylkää perinteisiä vaihtoehtoja. Ne ovat edelleen erittäin hyviä markkinointityökaluja.