Logot ja brändäys nettimaailmassa

Logojen ja brändin merkitys on aivan yhtä suuri nykyaikaisessa digimaailmassa kuin se on ollut aiemminkin. Ainoa suuri ja selvästi nähtävissä oleva muutos ja kehitys on ollut varsinaisissa yritysten logoissa, jotka ovat yksinkertaistuneet viime aikoina, tai vanhoja logoja on yksinkertaistettu, jotta ne jäisivät entistä helpommin kiireisten ihmisten mieleen

Erilaiset brändit vertaluissa

Monella alalla, kuten nettikasinoilla, on kova kilpailu ja kilpailijat kehittelevät uusia keinoja tulla potentiaalisten asiakkaiden ja pelaajien näkyville ja mieleen. Myös nettikasinoissa on viime vuosina panostettu entistä enemmän paikallisuuteen. Tutustu Villen Vinkkien keräämään listaukseen tämän hetken uusista nettikasinoista, ja niiden eroavaisuuksista, tarjouksista ja bonuksista.

Tällaisen vertailun tekeminen itse olisi liian aikaa vievää, varsinkin kun joku toinen on sen jo tehnyt. Listauksesta näkyy selkeästi eri brändien erilainen lähestyminen asiakkaita kohtaan.

Koska logo pitäisi vaihtaa?

Logon vaihtamista ei pidä tehdä miettimättä asiaa monelta kantilta. Se että Nelonen vaihtoi oman logonsa varsin nopeasti ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi tehdä niin.  Vanhojen tuttujen logojen vaihtuminen uusiin, ei aina mene ilman vastalauseita myöskään asiakaskunnassa, mutta harva asiakas jättää yrityksen palveluiden käyttämisen tai tuotteiden ostamisen logomuutoksen vuoksi. Logoja muutetaan yleensä osana koko liiketoiminnassa tapahtuneeseen muutokseen, kuten Finnairilla, Sinisille, monilla kaupungeilla ja tietenkin erilaisilla urheilujoukkueilla. Varsinkin urheilujoukkueilla logon muuttaminen voi liittyvä joukkueen siirtymiseen uuteen kaupunkiin, nouseminen uuteen sarjaan tai muuten vain ”nahan uudelleenluomiseen”.

Brändi-imagon muutos voi liittyä myös todellisiin vaikeuksiin vanhankin liiketoiminnan suhteen, kuten on käynyt monen suomalaisen tietämälle Stockmanille. Stockmann päätti myydä Herkku-myymälänsä Suomessa S-ryhmälle. Päätös nosti osakkeen hintaa yhden päivän ajaksi ja synnytti paljon sekä sijoittajien että asiakkaiden porinaa. Tappiollisen yksikön myynti onnistuu todennäköisesti ja se helpottaa yhtiön kannattavuusongelmia, kun tilalle tulevat vuokratuotot. Laskevan liikevaihdon ja asiakaskadon takia velkaisen yhtiön on kuitenkin vaikeaa saada kannattavuutta hyvälle tolalle. Aiemmin Stockmann on jo myynyt Seppälän, Akateemisen kirjakaupan sekä Venäjän tavarataloliiketoiminnan. Yhtiön pitäisi pystyä luomaan vaikeuksien jälkeen positiivisten uutisten ja näkymien kierre. Tässä avainasemassa on, miten brändi kestää isot muutokset.

Meillä Suomessa on tehty hyviä ja vahvoja brändejä todella pitkäaikaisesti. Meillä on Fazer, Paulig ja Fiskars, jotka ovat todella pitkäjänteisesti rakentaneet omia brändejään. Ne ovat tunnettuja, ne ovat vahvoja. Niitä eivät hetkauta pienet muutokset markkinoilla, eivätkä ne myöskään hötkyile omien ilmeidensä kanssa – Fazer ja Paulig voivat kyllä tuotteidensa logoja ja värejä muutella, mutta ainakin tähän saakka ovat niiden omat firmanlogot saaneet pitää vanhan mallinsa.

Esimerkiksi kysymykseen miten rakennetaan Suomen arvostetuinta brändiä? Rakastamalla, on vastannut Fazer Makeisten toimitusjohtaja Rolf Ladau. Fazerin Sininen on vuodesta toiseen Suomen arvostetumpien brändien listan kärjessä ja siksikin brändin rakennukseen suhtaudutaan suurella vakavuudella. Fazerin Sininen on Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimus Oy:n tekemän Brändien arvostus -tutkimukseen kestomenestyjä. Fazerin Sininen on ollut useasti tutkimuksen ykkönen.

Hyvä tarina brändin tukena

Ihmiset tykkäävät kuunnella tarinoita ja jos yrityksen historiaan liittyy tarina, joka on kiinnostava – se pitää hyödyntää. Fazer Makeisten toimitusjohtaja Rolf Ladau kertoo mielellään yhtiön legendaa siitä, miten Karl Fazer aikoinaan sai nykyisen klassikkosuklaan reseptin. Karl Fazerin Sven-pojan tuttavan vävypojalla oli silmäsairaus, jonka parantumisessa oli jo luovuttu toivosta. Tarinan mukaan Karl suositteli tuntemaansa silmälääkäriä, joka onnistui kuin onnistuikin parantamaan sairauden. Kiitokseksi puolestaan Sven sai sveitsiläisen suklaan reseptin, josta vuonna 1922 tuli Fazerin Sininen.

Me OmaLogossa kirjoitamme myös tarinoita, luomme paikallisille yrityksille logoja ja autamme omalla pienellä omalla toiminnallamme paikallisten brändien syntymisessä ja kehittymisessä.