Kun näet jonkin logon esimerkiksi internetissä ensimmäistä kertaa, saatat joskus huomata sen, että se näyttää erittäin tutulta vaikka et olisi kyseistä logoa koskaan aikaisemmin nähnyt. Olet mahdollisesti nähnyt juuri tätä logoa vastaavan logon jollakin toisella sivustolla.
Tämän tyylisiä logoja kutsutaan yleensä nimellä geneerinen logo. Nämä logot harvoin herättävät lukijassa juuri mitään tunteita. Geneerinen logo ei myöskään onnistu viestimään lukijalle siitä, että mitä se oikeasti tarkoittaa.
Logojen pitäisi olla enemmän kuin kuva ja teksti. Niiden tulisi kertoa kaikista niistä asioista joita sivustosi tarjoaa. Kun asiakas näkee logon ensimmäistä kertaa pitäisi hänelle herätä tunne siitä, että sivusto on luotettava sekä laadukas. Tähän ei geneerinen logo pysty.
Koska logo on yksi ensimmäisistä asioista jonka asiakkaasi näkee tulisi sen olla laadukas. Muuten logosi ei jää mieleen eikä asiakkaasi todennäköisesti tule edes käyttämään niitä palveluita, joita tarjoat sivustosi lukijoille.
Juuri tämän syyn nojalla geneerisiä logoja tulisi aina välttää. Kuvailevan logon avulla pääset kertomaan paljon paremmin siitä, että mitä tuotteita tai palveluita sivustosi tarjoaa. Nyt on aika paneutua muutamaan esimerkkiin logoista jotka eivät ole liian geneerisiä.
Verkkokauppa.com logo
Yksi suomen suurimmista elektroniikan myyjistä eli Verkkokauppa.com on valinnut logokseen erittäin kuvailevan tekstin sivuston nimeksi. Todennäköisesti aina halvempaa viittaus sivuston nimen alle viestii siitä, että asiakas saa lähes aina tuotteen juuri Verkkokaupasta halvemmalla kuin muualta.
Tämä ei suinkaan ole mikään markkinointi kikka vaan totista totta. Vuosien aikana Verkkokauppa on onnistunut kasvattamaan asiakkaidensa määrää hurjasti. Tämä heijastuu välittömästi sivuston tarjoamien tuotteiden hintoihin. Kun asiakasmäärä lisääntyy myös katteita voidaan laskea. Tämä tarkoittaa sitä, että tuotteita myydään enemmän sekä sitä, että asiakas joutuu maksamaan niistä vähemmän. Näin niin myyjä kuin asiakas hyötyvät tästä huomattavasti.
Tätä kyseistä logoa on myös kopioitu muille sivustoille. Esimerkiksi Veikonkone käyttää lähes identtistä logoa. Myös väritys ja fontti ovat lähes samanlaisia Verkkokauppa.com logoon verrattuna. He tosin käyttävät logonsa yhteydessä ‘’Se toimii.’’ -viittausta.
Jos juuri sinun logoasi vastaava logo ilmestyy kilpailijalle ei sen kannata antaa haitata. Tämä kertoo vain siitä, että sivustosi logo on niin toimiva, että jopa kilpailijasi haluavat kopioida sitä ainakin osittain.
Logot kuvailevalla vertailusivulla – Bonuskoodit
Bonuskoodit.com on sivusto joka listaa bonuskoodien lisäksi kaikki talletusbonukset ja casinobonukset. Vaikka sivuston logo näyttää aluksi geneeriseltä on siihen piilotettu yksi yllättävä asia. Kun logoa tarkastelee huomaa sen, että B kirjaimen sisään on laitettu Suomen lippu.
Näin mahdollinen asiakas saa välittömästi kuvan siitä, että kyseessä on aidosti suomalaisille suunnattu sivusto. Laadukkaan lokalisoidun logon avulla myös sivuston luotettavuus nousee huomattavasti. Kun luotettavuus saadaan voitettua heti kättelyssä on myös erittäin todennäköistä, että asiakas päätyy valitsemaan tarjouksia juuri tältä sivustolta.