Viihtyisyyden lisääminen niin asiakastiloihin kuin työntekijöiden omiin tiloihin on aina investointi. Mutta se on onnistuessaan aina sijoitus tulevaisuuteen, ja se voi nostaa myyntiä, parantaa työyhteisön yhteisöllisyyttä sekä nostaa työn tuottavuutta. Samalla kun viihtyisyyttä lisätään, voidaan sen ohessa miettiä myös työpaikan tupakoimattomuutta, jos se ei vielä sellainen ole. On nimittäin laskettu tilastojen avulla, että yksi tupakoitsija maksaa noin 2 500 euroa ylimääräistä työnantajalleen vuodessa. Eli mikäli yrityksessä on useampia tupakoitsijoita, olisi yrityksellä oikeasti investointivaraa työntekijöiden suuntaan jo siltä sektorilta, mutta kenties muutenkin. Toimivat ja viihtyisät taukotilat eivät tarkoita sitä, että työntekijät laiskistuvat tai viettäisivät tauoilla pidempia aikoja, vaan tutkitusti viihtyisät tilat parantavat yrityksen tuottavuutta ja jopa brandi imagoa.
Tupakka pois työpaikalta
Tupakanpolton lopettaminen työpaikalla ei ole niitä yksinkertaisempia asioita, koska tupakointi on jokaisen henkilön yksilöllinen ja itse päätettävä asia, ja siksi tupakoitsijat on hyvä ottaa mukaan, jos yritykselle on tulossa hanke liittyen tupakanpolton kieltämiseen yrityksessä – ei riitä vain tupakanpolton terveydellehaitallisuudesta tiedottaminen, vaan tärkeämpää on opastaa nikotiinin ja uusien taukotapojen pariin.
Esimerkiksi ne hankalimmat vaiheet tupakanpolton lopettamisessa eivät välttämättä osu työpaikalle: nikotiinin puute, tupakkatauot rytmittämään arkea. Kun näille kahdelle kehitetään vastine, ollaan jo pitkällä. Esimerkiksi tupakanpoltosta saatava nikotiini voidaan korvata toisella tuotteella, kuten nikotiinipusseilla, joissa ei ole lainkaan tupakkaa. Esimerkiksi Shiro nikotiininuuskat ovat tilattavissa suoraan verkkokaupasta kotiin ja sillä saadaan hoidettua se nikotiiniosuus. Vaikeampi on sitten kehittää tupakkatauoille mielekästä tekemistä. Se voi olla venyttelyä, juomatauko, tai jokin muu terveellisempi taukotapa kuin tupakka – tapoja on hyvä keksiä porukalla, työpaikalla. Samalla voi kehittää uutta sekä työntekijöiden tiloihin, että yrityksen asiakastiloihin. Miellyttävät tilat miellyttävät silmää ja ovat positiivinen asia myös ostopäätöstä tehtäessä.
Tilojen muutokset väreillä ja teipeillä
Nykyään meillä on vaihtoehtoja eri pintojen päällystämiseen entistä enemmän. Voimme ylläolevan kuvan tyylisesti asentaa erilaisia värikalvoja sisä- ja ulkoikkunoihin ja päällystää pintoja erilaisin erikoisprintein – voimme tehdä vaikka seinäteippauksen omasta valokuvastanne.
Isoja pintoja voidaan tehdä kuten ylhäällä on tehty erillisillä kylteillä, jotka ovat kiinnitetty traileriin, tai teipit voidaan teipata luonnollisesti myös suoraan pintaan kuten tässä:
On kyse sitten asiakastilasta tai työntekijöiden omista tiloista, pienillä muutoksilla voidaan saada paljon aikaan. Jo yrityksen väreissä tehdyt omat hintalaput ja erilaiset liiketilan sisäiset julisteet ja kyltitykset voivat saada aikaan sen tarvittavan sykäyksen, joka saa aikaan ostopäätöksen. Teippauksissa ja uuden ilmeen rakentamisessa on hyvä aina muistaa markkinoinnin ja mainonnan perussääntöjä kuten:
A- attention
Pyri saamaan huomio. Teippaamalla yrityksen autot huomiota herättävästi, mutta samalla selkeästi voi olla hyvä myyntiä ajatellen, harvemmin siitä mitään haittakaan on ollut, ja mitä enemmän autot ovat liikkeellä, sitä enemmän potentiaalista huomiota niillä voidaan saada. Sama ulkoständeillä, miksi tekisit itse, kun voisit saada esimerkiksi meiltä laadukkaa säänkestävät ulkojulisteet.
Ja jos tarvitset laajempaa markkinointikonsultointia, yhteistyökumppanimme ER-tuen Kari Oksanen voit tarjota näitä palveluita, hän toimii myös markkinoinnin ja asiakashallinnan kouluttaja Yksinyrittäjäakatemiassa Lohjan Luksiassa.
I- interest
Huomion jälkeen pitäisi potentiaalisessa asiakkaassa herättää mielenkiinto. Julisteessa voi olla tarjous, tai teipissä kehote soittaa tai vierailla kotisivuilla. Nämä kehotteet saattavat tuntua tyhmiltä, mutta tosiasiassa kirjoittamalla mainokseen tai auton kylkeen SOITA, TULE, KÄY, OSTA toimii eräänlaisena annettuna lupana tehdä jotain – eikä tämä ole vitsi! Näin meidän aivomme toimivat.
D- desire
Sitten mennäänkin jo kolmanteen vaiheeseen eli ostohaluun. Ollaan saatu huomion kautta synnytettyä myös mielenkiinto ja sitä kautta lopulta halu ostaa. Nopeimmillaan tämä kaikki tapahtuu samalla hetkellä. Esimerkiksi jonottaessamme kaupan kassalla näämme suklaatarjouksen, ja jonotuksen jatkuessa syntyy myös ostopäätös.
Ostohaluun voi vaikuttaa määräerä- maininnalla tai sillä, että jostain käy ilmi, että tuote tai palvelu on suosittu.
A- action
Tämä on sitten se mihin toivotaan päätyvämme asiakaskontaktoinnissa, eli ostopäätös. Asiakas päätyy kaikkien vaiheiden kautta sitten ostamaan. Joskus tämä kaikki tapahtuu digissä, joskus tarvitaan myyjän tai asiakaspalvelijan apua – mutta tämä on se maali, johon pyritään. Oikeilla kyltityksillä voidaan liiketilaan luoda ostoreitti asiakkaille, jota pitkin asiakkaan toivotaan liikkuvan – miksi muuten kuvittelisit jokainen kauppaketjun liikkeen tuotteiden olevan tietyllä tapaa sijoitetut!