Markkinoinnissa puhutaan paljon palveluiden ja tuotteiden markkinoimisesta ja mainostamisesta, siitä kuinka ensin pitää saada huomiota ja sitten aikaansaada halua ottaa ja saada lisätietoa, sekä siitä kuinka tämä kaikki saadaan muutettua tekemiseksi, eli tilaamiseksi. Monesti tässä kohtaa unohdetaan yksi yrityksen tärkein voimavara eli henkilöstö. Monella alalla sen lopullisen kaupan tekee henkilökunnan jäsen ja monesti voi jopa tämän henkilön käyttäytyminen jopa työpaikan ulkopuolella olla este kaupan syntymiselle. Me ostamme tuotteita ja palveluita useimmiten tunteella ja aivojemme historiatiedolla, emme logiikalla, joten henkilökemiat ja positiiviset muistijäljet saavat paljon aikaan lopullisten päätösten syntyhetkellä.
Onko teillä henkilökunnalla oma vaatetus?

Onko liikkeessänne tai yrityksessänne työajalle henkilökunnalle sovitut vaatteet? Tai oletteko tulleet ajatelleeksi, että niitä vaatteita kyllä voi olla useita eri tyylejä, mutta että niissä kaikissa olisi myös firmat logo tai nimi esillä, joka sitten toimisi samalla muille asiakkaille tiedoksi, että siinä menee henkilö, jolta voi kysyä apua ja lisätietoja. Lisäksi vaatteisiin on helppo lisätä myös lisätekstejä, aivan kuten me olemme lisänneet mm. valmennusalalle, jossa vaatteista löytyy erilaisia trainer, ja personal trainer, valmentaja tekstejä tuomassa selvyyttä kaikille, kuka on kukin tapahtumissa, kursseilla ja koulutuksissa. Koskaan ei pitäisi jättää tätä korttia kääntämättä sillä ajatuksella, että henkilöstön vaatettaminen maksaa. Tottakai vaatteet maksavat, mutta lähes aina, on parempi olla se firman vaate tunnusmerkkeineen päällä, kuin ilman – jopa high end fashion liikkeissä on myyjillä vähintäänkin nimikyltit tai yhteinen asukokonaisuus, jolla jokainen varmasti tietää, kuka on asiakaspalvelija eikä asiasta tarvitse jäädä kysymysmerkkinä seisoskelemaaan ja odottamaan palvelua.
Hyvän brändin merkitys

Myyjä tai asiakaspalvelija pitää löytyä nopeasti, tai kaupat jäävät tekemättä, sillä nopeus ei ole tullut määrääväksi tekijäksi vain liikkeissä vaan myös netissä. Netissä kilpailu tapahtuu erilailla, mutta idea on samanlainen – netissäkin pitää luoda muistijälkiä omasta yrityksestä, jotta voisi saada uusia asiakkaita tutustumaan yritykseen. Samalla tavalla hyvä käytöksinen henkilö firman takissa yleisötapahtumassa saattaa saada jonkin paikalla olijan kiinnostumaan, menemään nettiiin ja jopa tekemään tilauksen tai tarjouspyynnön. Tiedämme omien asiakkaidemme kertomuksista, että näin tapahtuu tekemiemme perus autoteippauksien kanssa. Kun auto on teippeineen parkissa työpaikalla jossain päin Suomea, voi siitä syntyä soittoja pääpaikalle- eikä se vaadi kuin firmat tiedot ja mitä firma pääsääntöisesti tekee näkyville vaikka pakettiauton kylkeen. Autoteippaus on yksi edullisimmasta markkinointikeinoista mitä on saatavilla.
Tee omasta toiminnastasi brändi

Markkinoinnissa puhutaan brändäyksestä, jota mekin olemme käsitelleet useammin kuin kerran. Brändäykseen liittyy luonnollisesti paljon asioita, mutta yksi tärkein mikä pitää ymmärtää on aika. Vain ajan myötä luodaan ihmisten mieleen tarpeeksi muistijälkiä yrityksestä ja yrityksen tavoitteena on luonnollisesti luoda niitä positiivisessa mielessä. Yksinkin huono asiakaskohtaaminen voi nollata todella monta positiivista tilannetta ja voi hyvinkin olla, että asiakkaan mieleen jää vain se viimeinen, huono kohtaaminen, ja koko asiakashistoria pyyhkiytyy nollaksi.
Joillakin brändi ja sen maine on rakentunut sadan vuoden aikana, kuten esimerkiksi maailman vahvin brändi Ferrari.
Vaihtoehtoja kyllä löytyy
Yrityksen työntekijöiden vaatetukselle on vaihtoehtoja käytännössä yhtä paljon kuin on normaaliin arkipukeutumiseen. Mainosteippaamo Omalogonkin kautta on saatavilla niin paidat, takit, housut, hanskat, pipot, lakit yms aivan kuin olisit tavaratalossa ostamassa itsellesi vaatteita, meillä vain voit tilata samalla vaatteisiin erilaisia merkintöjä, ja koska teemme jokaisen merkinnän käsin lämpöpainamalla, meiltä voi tilata jopa yksittäin eri vaatteita – kysy vaikka tarjousta.
Brändäys saattaa pienten yritysten silmissä näyttää ajatukselta, joka on aivan liian suuri itse tehtäväksi tai toteutettavaksi, mutta itseasiassa pienen ja paikallisen firman tuleekin tehdää se omassa mittakaavassa ja mahdollisimman hyvin, sillä useimmiten paikkakunnalla on myös samalla alalla toimiva kansallinen tai jopa kansainvälinen toimija, jonka tuotenimi tai firman nimi on jo kaikille tunnettu ja tämän kanssa kilpaileminen vaatii joskus jopa ns. sissimarkkinoinnin keinoja. Sissimarkkinointi tarkoittaa siis markkinointia, missä yrityksen palvelut ja nimi tuodaan esille paikallisesti toimivalla tavalla ja jokaisella paikkakunnalla on varmasti useita toimivia tapoja sen toteuttamisessa, mutta ne pitää suunnitella ja toteuttaa aina paikkakunnan ja yrityksen toiminnan puitteissa – tässäkin me voimme auttaa tai ainakin keskustella ja konsultoida.