Brändit, jotka ovat saaneet tuulta alleen Internetin aikakaudella

Internet on mahdollistanut usean eri brändin kasvamisen ja kehittymisen. Muutamat brändit ovat onnistuneet leviämään maailmanlaajuiseen suosioon lyhyessä ajassa nimenomaan Internetin ansiosta.

Netflix

Maailmasta ei löydy montaakaan maata, missä Netflix ei olisi lähes kaikkien ihmisten tietoisuudessa. Netflix on tänä päivänä yksi maailman suosituimmista suoratoistopalveluista, jota käyttää yli 118 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti. Alun perin Netflix kuitenkin aloitti toimintansa DVD-elokuvien ja -sarjojen postimyynnillä vuonna 1997.

Suoratoiston yleistyessä Netflix alkoi tarjoamaan elokuvia ja sarjoja suoratoistona DVD-vuokrauksen lisäksi. Osa palvelun käyttäjistä vastusti muutosta aluksi nousseiden hintojen vuoksi, mutta pian Netflix alkuperäissarjojen, kuten House of Cards ja Orange is the New Black myötä käyttäjämäärä alkoi lisääntyä huomattavasti.

Tänä päivänä Netflixin suoratoistopalvelun tulot ovat massiiviset 6.1 miljardia dollaria ja palveluita käytetään 50 eri maassa. Yritys ei kuitenkaan ole luopunut DVD-elokuvien ja -sarjojen postimyynnistä, vaan jopa 5.3 miljoonaa käyttäjää maksaa edelleen kuukausittaisista DVD kotiinkuljetuksista.

Vedonlyöntisivustot

Perinteisistä vedonvälittäjistä on kuljettu pitkä matka ja tänä päivänä suurin osa vedonlyönnistä tapahtuu netissä. Netti on pullollaan erilaisia vedonlyöntisivustoja, jotka tarjoavat käyttäjilleen mahdollisuuden lyödä vetoa lukuisista eri urheilulajeista, mukaan lukien perinteiset suosituimmat lajit, kuin myös esimerkiksi e-sports lajit. Netistä löytyvillä vedonlyöntisivustoilla on mahdollisuus pelata valtava määrä erilaisia rahapelejä, niin klassikko pöytäpelejä (ruletti, baccarat, blackjack) kuin myös pokeria, kolikkopelejä, lottoa, raaputusarpoja sekä monia muita uhkapelejä.

Vedonlyönnin siirtyminen nettiin on tarjonnut pelaajille valtavan määrän etuja, niin taloudellisesti kuin myös käyttäjäystävällisyyteen liittyviä etuja. Nykyään pelaamaan pääsee milloin ja missä tahansa vuorokauden ajasta riippumatta, sillä nettikasinot ovat avoinna vuorokauden ympäri jokaisena päivänä vuodesta. Pelaaminen ja vedon lyöminen onnistuu helposti millä tahansa älylaitteella ja kaikki mitä pelaamiseen tarvitaan on älypuhelin, tabletti tai tietokone sekä toimivat internet-yhteys. Nettikasinoihin käytetään vuosittain noin 40-50 miljardia dollaria ja niiden suosio kasvaa vuosi vuodelta myös suomalaisten pelaajien keskuudessa. Esimerkiksi yksi suomalaisten suosimista pelipaikoista https://www.kolikkopelit.com on hankkinut itselleen jopa 400 000 pelaajan uskollisen joukon.

Airbnb

Airbnb on mullistanut matkailun ja sopivan yöpaikan löytämisen kerta heitolla. Airbnb perustettiin vuonna 2008 ja se tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden vuokrata omaa huonettaan tai asuntoaan ja matkailijoiden taas majoittua ihmisten kodeissa lyhyitä aikoja. Vuonna 2018 Airbnb:n listoilla oli neljä miljoonaa vuokrattavaa kohdetta 65000 kaupungissa ja yli 190 maassa. Sivuston kautta on tehty tähän mennessä yli 260 miljoonaa majoittautumista ja sivusto on hyvin suosittu myös Suomessa.

Airbnb sai alkunsa vuonna 2007 kun kaksi San Franciscossa asuvaa 27-vuotiasta kaveria huomasivat tuskailevansa vuokran maksun kanssa. San Franciscoon oli tulossa design-konferenssi ja kaikki hotellit olivat täynnä, joten kaverukset saivat idean vuokrata kolme ilmapatjaa omassa kotonaan ja valmistavan vierailijoilleen aamupalaa. Seuraavana päivänä sivusto olikin jo pystyssä ja nimeksi annettiin osuvasti airbedandbreakfast.com. Kuusi päivää myöhemmin kolme vierasta nukkuivat heidän olohuoneessaan ilmapatjoilla ja idea sai tuulta alleen. Tänä päivänä Airbnb on niin suosittu, että joka 2 sekunnin välein joku varaa itselleen majapaikan sivuston kautta ja ilmapatjojen lisäksi sivustolta pystyy vuokramaan kokonaisia koteja, veneitä ja jopa saaria.

Starbucks

Kahvilajätti Starbucks on myöskin hyötynyt Internet-aikakaudesta taloudellisesti. Starbucks julkaisi älypuhelimiin ladattavan sovelluksensa ensimmäistä kertaa vuonna 2011 kanta-asiakkaiden palkintosovelluksena. Sovellus on kehittynyt vuosien varrella mobiilimaksujärjestelmäksi, jonka avulla asiakkaat voivat tilata ja maksaa juomansa etukäteen. Starbucksin sovellus on kaikista eniten säännöllisesti käytetty palkintosovellus (48%) suurimpien ravintolaketjujen keskuudessa ja siihen vaikuttaa muun muassa sen käyttäjäystävällisyys, toimiva kanta-asiakasohjelma, mobiilimaksut ja tilaaminen sekä integrointi muihin alustoihin ja palveluihin (mm. Spotify). Yhdysvalloissa palvelua käyttää tällä hetkellä jopa 14.2 miljoonaa käyttäjää ja 39% koko ketjun myynnistä tapahtuu sovelluksen kautta.